لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

عراقچی: علت اصلی تعلل اروپا هشدار آمریکا است


عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، علت اصلی نپذیرفتن میزبانی سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران از سوی کشورهای اروپایی‌ها را هشدار برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، اعلام کرد.

وی در همایشی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران در عین حال گفت که جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌ها «دست‌ها را بالا نخواهد برد» و همکاری کردن یا نکردن اروپا نیز تغییری در «وضعیت» تهران ایجاد نخواهد کرد.

اشاره وی به هشدار وزارت خارجه آمریکا به نهادهای اروپایی درباره تجارت غیردلاری با ایران است که یک روز پس از آن که گزارش شد کشورهای اروپایی حتی حاضر به میزبانی نهاد سازوکار ویژه برای تجارت با ایران نیستند، صادر شد.

رویترز گزارش کرده بود که برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در تماسی تلفنی به کمپانی‌های اروپایی در مورد تجارت غیردلاری با ایران هشدار داده و گفته است که آمریکا «در اجرای تحریم‌ها علیه این رژیم سفاک و خشن بسیار جدی هستیم».

پیشتر پیش‌بینی می‌شد که با این هشدار آمریکا، راه‌اندازی این کانال مالی با وجود تاکیدهای مکرر مقام‌های مختلف اروپایی بر راه‌اندازی آن با دشواری روبه‌رو شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی روز چهارشنبه در ادامه گفت که هم نشانه‌های عملکرد «صادقانه» برای همکاری با ایران و هم نشانه‌های «اتلاف وقت» از سوی اروپایی‌ها در رفتار آنها دیده می‌شود.

با این حال معاون سیاسی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که «چه اروپا بخواهد با ایران همکاری کند و نتواند و چه نخواهد، تغییری در وضعیت ایران به وجود نخواهد آمد و در نتیجه فرقی نمی‌کند.»

عراقچی علت این موضوع را هم چنین بیان کرد که «چراکه واقعیت این است که اروپایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند سازوکاری را که منافع ایران در برجام را حفظ کند، به وجود بیاورند.»

وی همچون سایر مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده که ایران تنها تا زمانی که «بودن در برجام منافع ملی» این کشور را تامین کند، «در برجام باقی خواهد ماند اما در غیر این صورت هیچ تعارفی برای خروج از آن ندارد.»

به گفته او با وجود این که «هزینه‌های ناشی از تحریم کم نیست اما ما به‌ هر حال مانند گذشته راه خود را پیدا خواهیم کرد... کسی در ایران به خاطر تحریم‌ها دست‌ها را بالا نخواهد برد.»

مقاومت‌ شماری از کشورهای اروپایی از جمله اتریش، لوکزامبورگ و بلژیک برای پذیرفتن میزبانی این سازوکار مالی ویژه اروپا و ایران، به افزایش نارضایتی‌ در جمهوری اسلامی دامن زده و مقام‌های کشور به طور مکرر به اروپا به دلیل «تعلل» در عمل به وعده‌های خود هشدار می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که موضع نهایی حاکمیت درباره سیاست خارجی را اعلام می‌کند، امروز گفت که سازوکار مالی ویژه ایران و اروپا تاکنون به «نتیجه مشخصی» نرسیده و «نتوانستیم نهایی‌اش کنیم» و جمهوری اسلامی تنها به دلیل «اصرار» اروپایی‌ها در برجام باقی مانده‌ است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز روز گذشته با انتقاد از «کندی» اقدامات کشورهای اروپایی برای کمک به تجارت با ایران هشدار داد که بدون بهره‌ بردن ایران از «عواید اقتصادی» برجام، «تداوم وضعیت» موجود ممکن نیست.

به گفته وی، ایران همواره اعلام کرده در مورد برجام «انتخاب‌های متعددی دارد؛ از این رو انتخاب‌های‌مان بر اساس منافع ملی و بر اساس سازوکاری که در کشور تعریف شده اتخاذ می‌شود.»

منابع: خبرگزاری فارس و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG