لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

روایت نماینده مجلس از گزارش عراقچی: فقط تحریم‌های برجامی لغو می‌شود


عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، در نشست وین
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، در نشست وین

نایب رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با استناد به اظهارات معاون سیاسی وزیر خارجه ایران درباره مذاکرات برجام گفته است: «آمریکا و ۱+۴ (روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) پذیرفته‌اند تنها تحریم‌های هوایی، دریایی، بانکی و بیمه‌ای رفع شوند».

شهریار حیدری روز یکشنبه پنجم اردیبهشت به خبرگزاری مهر گفت عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، در جلسه دیدار با اعضای این کمیسیون گفته است که تحریم‌ها به دو بخش تقسیم شده‌اند، تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند و تحریم‌هایی که جنبه خاص دارند.

«تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند شامل تحریم‌های هوایی، دریایی، بانکی و بیمه‌ای هستند. تحریم‌های خاص شامل تحریم افراد و اشخاص است. طبق توافق ایران با ۱+۴ و آمریکا مقرر شده است تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند لغو شوند و برای لغو تحریم‌هایی که جنبه خاص دارند، در دور سوم مذاکرات بحث و رایزنی شود».

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که اگر ایران به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام بازگردد، واشینگتن آماده لغو تحریم‌های ایران است.

جمهوری اسلامی قبلا اعلام کرده بود باید ابتدا «۱۵۰۰ تحریمی که در دولت دونالد ترامپ علیه ایران وضع شده بود، لغو شود و بعد از راستی‌آزمایی، ایران به تعهدات هسته‌ای خود باز خواهد گشت».

آقای حیدری نیز از قول عراقچی گفته است پس از برداشته شدن تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن، جمهوری اسلامی به برجام بازخواهد گشت.

هنوز معلوم نیست آیا آمریکا با این شرط موافقت کرده است یا نه، اما بعد از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای همه طرفین آن را «رو به جلو و سازنده» توصیف کردند، اما اعلام کردند مذاکرات سختی پیش رو خواهد بود و هنوز مسائل زیادی باید حل شود.

با این‌حال آقای حیدری می‌گوید «آمریکا و ۱+۴ پذیرفته‌اند تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند به طور کامل لغو شوند».

آمریکا و ایران مذاکرات مستقیم با هم نداشته‌اند اما اتحادیه اروپا که میزبان مذاکرات است، همراه با روسیه و چین با نماینده آمریکا در گفت‌وگوی مستقیم بوده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفته است به نظر عراقچی، راستی‌آزمایی زمان‌بر نیست: جمهوری اسلامی درخواست راستی آزمایی کرده است، طبق این درخواست، وقتی که تحریم‌ها به صورت واقعی رفع شوند و اثر آن‌ها بر اقتصاد کشور مشاهده شود، جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت.

فدا حسین مالکی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به خبرگزاری مهر گفته است طبق گفته عراقچی، آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تحریم‌های موضوعی مانند تحریم‌های مربوط به نفت، بانک، کشتیرانی، صنعت و اقتصادی را لغو کنند.

وی در ادامه اظهار داشت طبق گفته عراقچی، آمریکایی‌ها درباره لغو تحریم‌های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران «حرف و حدیث» دارند.

آقای مالکی گفته است بحث «تعلیق تحریم‌ها» به هیچ وجه مطرح نیست: در جلسه عراقچی و نمایندگان کمیسیون امنیت ملی تأکید همه بر این بود که مذاکرات نباید فرسایشی شود و نباید در آن شرط و شروطی وجود داشته باشد.

به گفته مالکی، «تأکید ما آن است که در این راستا گام اول را آمریکایی‌ها باید بردارند و گام اول این است که آنان باید کل تحریم‌های ایران را لغو کنند تا بعد از آن جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات خود در برجام عمل کند».

آمریکا قبلا اعلام کرده بود تنها زمانی تحریم‌ها لغو می‌شود که ایران به تعهدات هسته‌ایش بازگردد.

مذاکرات هسته‌ای قرار است در هفته جاری در وین ادامه یابد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG