لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

عراقچی با اشاره به مذاکرات احیای برجام: باید تا یک ماه و نیم آینده به توافق برسیم


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، می‌گوید طرفین درگیر در مذاکرات احیای برجام باید تا «یک ماه و نیم دیگر» به توافق برسند تا «آژانس دچار مشکل در زمینه موضوع پروتکل الحاقی نشود».

او در گفت‌وگویی که شامگاه جمعه، ۲۰ فروردین، از شبکه پرس تی‌وی، وابسته به صداوسیمای حکومت ایران، پخش شد، ارتباط این بازه زمانی با انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد امسال را رد کرد و گفت اگر توافق ایران و آژانس منقضی شود، این نهاد بین‌المللی «نظارت خود» بر برنامه هسته‌ای ایران را از دست می‌دهد و «باید قبل از قرار گرفتن در آن وضعیتِ سخت به نتیجه برسیم».

جمهوری اسلامی ایران روز پنجم اسفند سال گذشته اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای و بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای را متوقف کرد، ولی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافقی اضطراری دست یافت که بر اساس آن، چارچوبی موقت برای همکاری میان طرفین طی سه ماه آینده به ‌دست آمد.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، قرار است به مدت سه ماه نظارت‌ها بر تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند ولی اطلاعات آن جمع‌آوری و بعدا در اختیار آژانس قرار گیرد.

اظهارات آقای عراقچی نشان می‌دهد که حکومت ایران قصد ندارد این دوره زمانی را تمدید کند و می‌خواهد از تمدید نشدن آن به عنوان یک برگ بازی در راستای به نتیجه رساندن مذاکرات احیای برجام استفاده می‌کند.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین گفته است که ایران در حال گفت‌وگو با اعضای برجام درباره «روند سریع و راحت راستی‌آزمایی» رفع تحریم‌ها توسط آمریکا است.

او تاکید کرده است که «هنوز در موقعیتی نیستیم که کدام تحریم‌ها باید برداشته شود و اقدامات دو طرف دقیقا باید چه چیزی باشد».

آقای عراقچی با ابراز خوش‌بینی درباره آینده مذاکرات گفته است که در «مسیر درستی هستیم» و «الان در موقعیتی هستیم که درک بهتری از موضع یکدیگر داریم».

مقام‌های حکومت ایران می‌گویند دولت بایدن باید همه تحریم‌هایی را که پس از خروج دولت ترامپ از برجام وضع شده، از جمله تحریم‌هایی که با «برچسب‌های دیگری» مثل حمایت ایران از تروریسم یا نقض حقوق بشر توسط ایران اعمال شده لغو کند، ولی مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند آماده‌ برداشتن تحریم‌های نامرتبط با برجام هستند ولی تحریم‌هایی که به گفته آمریکا «مشروع» هستند، همچنان پابرجا خواهد ماند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نام او فاش نشد روز جمعه ۲۰ فروردین، به خبرنگاران گفت پافشاری ایران بر لزوم رفع تمام تحریم‌های دوران ترامپ می‌تواند مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را به بن‌بست بکشاند.

او با این حال ابراز امیدواری کرد در ادامه مذاکرات در هفته آتی رویکرد ایران «سازنده‌تر و عملگرایانه‌تر» شود.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و طرف‌های حاضر در توافق برجام روز جمعه پس از چهار روز در وین، پایتخت اتریش، به پایان رسید. در این مذاکرات علاوه بر نمایندگان ایران، دیپلمات‌هایی از آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا شرکت داشتند.

ایالات متحده نیز به صورت غیرمستقیم در مذاکرات برای احیای برجام در وین حضور داشت.در همین راستا، دیپلمات‌های اروپایی محتوای این مذاکرات را به آنها منتقل می‌کردند.

جولیا پورتر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز گفته است ایالات متحده انتظار دارد که مذاکرات گروه کاری کمیسیون مشترک برجام هفته آینده از سر گرفته شود.

بر اساس اطلاعیه اتحادیه اروپا، هفته آینده، دیپلمات‌های کشورهای عضو برجام و ایالات متحده بار دیگر راهی وین می‌شوند تا درباره نحوه بازگشت آمریکا به این توافق و اجرای کامل تعهدات برجامی ایران گفت‌وگو کنند.

XS
SM
MD
LG