لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

تهدید دوباره شهروند استرالیا به اعتصاب غذا در زندان اوین


کایلی مور گیلبرت
کایلی مور گیلبرت

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، زندانی بریتانیایی، روز پنج‌شنبه، پنجم دی‌ماه، خبر داد که کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیا، در دیدار با نازنین زاغری گفته است که در صورت ماندن در سلول انفرادی از روز اول سال نوی میلادی بار دیگر اعتصاب غذا خواهد کرد.

آقای رتکلیف شرح این دیدار را در حساب توییتری «FreeNazanin@» [نازنین را آزاد کنید] داده است.

آن طور که در یک رشته توییت آمده است، کایلی مور گیلبرت که اخیرا حکم ده سال حبسش در دادگاه تجدید نظر در ایران تایید شد به نازنین زاغری گفته است که هم‌چنان در سلول انفرادی به سر می‌برد.


خانم مور گیلبرت، استاد مطالعات اسلامی در دانشگاهی در استرالیا، در ادامه تهدید کرده است که اگر به خواسته‌اش برای رهایی از سلول انفرادی پاسخی داده نشود، از روز اول سال نو یعنی چهارشنبه هفته آینده بار دیگر اعتصاب غذا خواهد کرد.

رشته توییت مربوط به گفت‌وگوی تلفنی ریچارد رتکلیف با نازنین زاغری دو روز پس از آن منتشر شده است که کایلی مور گیلبرت به همراه فریبا عادلخواه، پژوهشگر بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس، در نامه‌ای سرگشاده خبر از اعتصاب غذای خود داد.

دو روز پیشتر خبر تایید ده سال حبس برای او در دادگاه تجدید نظر منتشر شده بود.


این دو شهروند استرالیایی و ایرانی-فرانسوی زندانی در ایران در نامه‌ سرگشاده خود که روز سه‌شنبه منتشر شد از حامیان خود خواسته بودند در روز کریسمس در همراهی با آنها از نوشیدن آب و خوردن غذا خودداری کنند.

کایلی مور گیلبرت پس از این اعتصاب غذا به بهداری زندان اوین منتقل شده بود و در آنجا با نازنین زاغری روبه‌رو شده است.

به گفته خانم زاغری، خانم مور گیلبرت «پریشان‌احوال» بوده است.

در همین زمینه سازمان حقوق بشر ایران روز پنج‌شنبه، پنجم دی‌ماه، نامه‌ای از خانم مور گیلبرت را بازنشر کرد که او «قاچاقی» از زندان اوین خارج کرده و به نخست وزیر استرالیا رسانده بود.

اصل این نامه در اوایل تابستان ۲۰۱۹ نوشته شده،‌ اما کایلی مور گیلبرت بخشی را به عنوان بعدالتحریر در ماه جاری میلادی، دسامبر، به آن افزوده است.

در این نامه، خانم مور گیلبرت می‌گوید که در تابستان سال ۲۰۱۸ پس از آن که «یک استاد دانشگاه ایرانی او را به عنوان عنصر مشکوک به سپاه معرفی کرده» توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است.

این استاد دانشگاه هنگام بازداشت در فرودگاه در حال بازگشت به کشورش استرالیا بوده است.

او در ادامه نامه همچنین با تاکید بر «نقض جدی حقوق بشری و قانونی» ‌خود می‌گوید که قربانی «شکنجه روانی و حبس انفرادی» ‌بوده است.

کایلی مور گیلبرت در ادامه اطلاعات سپاه را متهم می‌کند که «مرا گروگان گرفته‌اند تا همسرم را که اقامت دائم استرالیا را دارد به اینجا و به زندان بکشانند».

رادیوفردا هنوز اطلاعاتی از «همسر» این استاد دانشگاه که به گفته او «قرار است به‌زودی شهروندی استرالیا را بگیرد» در دست ندارد.

روزنامه بریتانیایی گاردین خبر داده است که روز سه‌شنبه هفته جاری اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، به نامه مور گیلبرت واکنش نشان داده و گفته است: «داریم هر کاری از دست‌مان برمی‌آید می‌کنیم تا او را به خانه برگردانیم.»

او در ادامه نامه ضمن آن که اشاره می‌کند تاکنون پنج بار دست به اعتصاب غذا زده و «شرایط جسمی و روانی من روز به روز بدتر می‌شود» خطاب به نخست وزیر استرالیا می‌نویسد: «از شما عاجزانه می‌خواهم که سریع‌تر عمل کرده و وضع وحشتناکی را که من و خانواده‌ام در آن هستیم به پایان برسانید.... وزارت خارجه استرالیا باید این مسئله را بررسی کند که آیا اقداماتی که فردی تحت حمایت حکومت ایران علیه من و همسرم انجام داده اقدام یک کشور دوست است؟»

هشت دانشگاه برتر استرالیا مهرماه گذشته اعلام کردند که سفر کادر علمی و دانشجویان خود را به ایران معلق کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها شهروندان دوتابعیتی ایرانی و نیز شهروندان خارجی را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده‌اند و از آنها در مذاکره با کشورهای غربی به عنوان اهرم فشار استفاده کرده‌اند.

منابع: سازمان حقوق بشر، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG