لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۷

جایگزین پراید با دو برابر قیمت پراید


در حالی که پراید حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد شرکت سایپا از قیمت ۴۲ میلیون تومانی جایگزین آن، یعنی خودوری کوییک خبر داده است
در حالی که پراید حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد شرکت سایپا از قیمت ۴۲ میلیون تومانی جایگزین آن، یعنی خودوری کوییک خبر داده است

مدتی است که شرکت سایپا از معرفی محصولات جدیدی برای جایگزین شدن با پراید خبر می‌دهد. یکی از این محصولات خودرو کوییک نام دارد، خودرویی که باز هم بر اساس پراید ساخته شده اما شرکت سایپا ادعا می‌کند محصول جدیدی است. در حالی که پراید حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد شرکت سایپا از قیمت ۴۲ میلیون تومانی این محصول خبر داده است.

شرکت سایپا مدتی است که سعی دارد بازار خودرو ایران را مدیریت کند تا قیمت محصولات خود را افزایش دهد. این شرکت همچنین به شدت در برابر ورود محصولات شرکت‌های رقیب در بخش قیمتی محصولات خود مقاومت می‌کند.

سایپا که با توجه به دژ مستحکم تعرفه‌های وارداتی امکان واردات خودروهای ارزان قیمت جهان برای رقابت با محصولات خود در بازار ایران را صفر می‌داند حتی اجازه ورود رقیبان تولیدی را هم نمی‌دهد. در این فضا این شرکت سعی دارد جایگزین‌های پراید را طوری مشخص کند که سود بیشتری را از بزرگترین بخش بازار خودرو ایران نصیب خود سازد.

بر اساس اطلاعیه گروه خودروسازی سایپا، خودروی سایپا کوییک در ۳ نسخه‌ جعبه دنده‌ دستی، اتوماتیک و اتوماتیک پلاس به زودی پیش‌فروش خواهد شد. در این اطلاعیه تنها شرایط فروش خودروی نسخه اتوماتیک پلاس این خودرو اعلام شده که این خودرو با قیمت نهایی و قطعی ۴۲ میلیون تومان پیش‌فروش خواهد شد.

اما با چنین قیمت بالایی که محصولات بهتری را می‌توان در بازار خودرو ایران خرید آیا خودرویی بر اساس پلت فرم پراید و تنها با ظاهری جدید و فریبنده می‌تواند موفق باشد؟

شرکت سایپا برای این که بتواند این محصول را بفروشد شرایط ویژه‌ای را پیشنهاد کرده است، شرایطی که یک بار پیش از این هم برای شکستن تحریم خرید خودروهای صفر توسط مردم از آن استفاده کرده بود.

در طرح فروش این خودرو که زمان شروع آن هنوز مشخص نشده، قرار است از علاقه‌مندان مبلغ ۱۹ میلیون تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت دریافت شود. سود مشارکت در این طرح ۱۸ درصد و سود انصراف ۱۵ درصد از سوی سایپا تعیین شده است. موعد تحویل این خودرو زمستان سال جاری اعلام شده است.

شرکت سایپا قیمت دو تیپ دیگر این خودرو یعنی نسخه‌ جعبه دنده دستی و اتوماتیک ساده را به ترتیب ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده است .

کوییک چگونه خودرویی است؟

شرکت سایپا می‌گوید خودروی کوییک یک خودروی کاملا جدید است. اما در واقع این خودرو را می‌توان طراحی یک بدنه جدید روی پلت‌فرم توسعه یافته پراید دانست. این پلت‌فرم یک بار توسط سایپا با برخی قطعات کیا ریو توسعه پیدا کرده بود تا برای خودرو تیبا از آن استفاده شود.

این خودرو پس از تیبا، تیبا ۲ و ساینا، چهارمین محصولی است که بر روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ سایپا توسعه پیدا کرده است.

شرکت سایپا با استفاده از پلت‌فرم پراید و بخشی از اجزای پلت‌فرم کیا ریو پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ را توسعه داده است.

به عنوان نمونه موتور پراید با افزایش ۲۰۰ سی‌سی حجم با کمک شرکت اف‌ای‌وی آلمان بهینه‌سازی شده و با اسم موتور جدید روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ قرار گرفته است. این در حالی است که تکنولوژی موتور پراید به دهه ۸۰ میلادی بازمی‌گردد.

موتور جدید ۱۵۰۰ سی‌سی این پلت‌فرم حدود ۸۷ اسب بخار قدرت دارد و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این میزان قدرت هم اکنون در جهان برای یک موتور ۱۵۰۰ سی‌سی بسیار پایین محسوب می‌شود و معمولا موتورهایی با این حجم با راندمان بیشتر حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و مصرفی در حدود شش لیتر دارند در حالی که مصرف این موتور حدود ۷.۵ لیتر است.

سایپا کوییک در نمونه اتوماتیک از گیربکس اتوماتیک سی‌وی‌تی شرکت پانچ بلژیک استفاده می‌کند. شركت‌ پانچ بلژیک ساخت گیربكس‌های اتوماتیک برای محصولات آینده‌ی ایران خودرو و سایپا را با مشارکت شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی آغاز کرده است.

در حالی که بسیاری از کار‌شناسان پراید را «گاو شیرده» شرکت سایپا توصیف می‌کنند، این شرکت گفته است این خودرو «زیان می‌دهد» و به همین دلیل می‌خواهد آن را با محصولات «سود ده» جایگزین کند. البته زیان‌ده شدن سایپا از نظر بسیاری جای شک فراوان دارد و اعلام زیان‌ده شدن پراید از سوی سایپا احتمالا می‌تواند شروع یک بحث رسانه‌ای برای افزایش قیمت خودروهای جایگزین این محصول باشد.

زمانی که پراید قیمتی حدود هفت میلیون تومان داشت، احمد قلعه‌بانی مدیر عامل سابق سایپا در گفت‌وگویی با روزنامه دنیای اقتصاد قیمت تمام شده خودرو را حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود. با این که ۹۵ درصد پراید داخلی است اما با افزایش سه برابری قیمت نرخ ارز در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد این شرکت قیمت پراید را تقریبا سه برابر کرد و به ۲۰ میلیون تومان رساند. البته در ادامه کمی از قیمت خودرو کاسته شد.

اگر نسبت قیمت تمام شده به قیمت فروش را بر اساس قیمت ۷ میلیون تومان به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش از افزایش قیمت ارز در نظر داشته باشیم، قیمت تمام‌شده امروزی پراید برای کارخانه سایپا حدود ۱۲ میلیون تومان است. یعنی این شرکت برای هر خودرو پراید بر خلاف آن‌چه اعلام می‌کند شش میلیون تومان سود می‌کند.

شرکت سایپا در حالی سعی دارد محصولات جایگزین پراید را با قیمت‌هایی بیشتر از این محصول عرضه کند که در برابر ورود رقبا هم مقاومت می‌کند.

شرکت رنو اعلام کرده است که قصد دارد رنو کوئید را به عنوان جایگزین پراید با قیمت ۳۰ میلیون تومان وارد بازار کند.

در دوره فعالیت جدید رنو در ایران که با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام می‌شود قرار است شرکت بن رو (از زیر مجموع‌ های شرکت سایپا) به دلیل بدهی سنگین سایپا به سازمان گسترش، به این سازمان سپرده شود و از طریق سازمان گسترش، بن رو برای تولید محصولات جدید به شرکت رنو واگذار شود اما سایپا در چند ماه گذشته به شدت با واگذاری این شرکت مقاومت کرده است.

XS
SM
MD
LG