لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

تولید خودروی برقی در ایران؟


رانا برقی
رانا برقی

طیف جدید محصولات صنعت خودرو ایران در حالی معرفی شده که در میان آنها برخی خودروهای برقی هم دیده می‌شوند. با این وجود به‌نظر می‌رسد همچنان راه درازی برای تولید برخی از این محصولات وجود دارد.

خودروهای رانا الکتریکی، دنا هیبریدی، کی ۱۳۲ و رهام کراس‌اوور از جمله محصولات جدید صنعت خودروی ایران هستند که برخی تنها دارای قوای محرکه جدید و برخی ساختاری کاملا متفاوت دارند. بعضی را می‌توان در ایران تولید کرد اما برای برخی نه زیر ساخت تولیدی وجود دارد نه زیر ساخت عملیاتی.

خودرو رانا الکتریکی محصول برقی شرکت ایران خودرو است. آن طور که سایت بیت ران درباره مشخصات فنی رانا الکتریکی نوشته است این خودرو فقط از یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۲۲ اسب بخار بهره می‌برد. پیشرانه توانایی تولید ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را از اولین لحظه حرکت دارد. از نظر ظاهری، طراحی داخلی، شاسی و بدنه هیچ تفاوتی با رانا بنزینی ندارد. در صندوق عقب پک باتری‌های لیتیوم یونی آن با ظرفیت ۳۰ کیلو وات ساعت قرار گرفته است. با این پک باتری، این خودرو می‌تواند در هر بار شارژ ۲۲۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

بر اساس اطلاعات اعلام شده درباره این خودرو، چند نکته مشخص است اول آنکه موتور این خودرو ایرانی نیست و با توجه به زیر ساخت‌های موجود در ایران تولید نمی‌شود. از طرفی مشخص نیست باتری این خودرو چگونه تامین خواهد شد؟

ظرفیت باتری این خودرو هم نسبت به خودروهای برقی روز جهان کمتر است.

حتی در صورت تولید در ایران، ایستگاه‌های شارژ سریع وجود ندارد و پیمایش ۲۲۰ کیلومتری برای کشوری مثل ایران کم به‌نظر می‌رسد. نکته دیگر این است که پلت‌فرم جدیدی برای خودرو برقی ایران خودرو طراحی نشده است و از پلت‌فرم یک خودرو قدیمی که در واقع پلت‌فرم پژو ۲۰۶ است در این خودرو استفاده شده است.

نکته مهم دیگر احتمالا قیمت تمام شده خودرو است که بسیار بالاتر از نمونه‌های بنزینی این خودرو است و بازار ایران در این بازه کشش چنین قیمتی را ندارد.

شاید طرح دیگر ایران خودرو برای ایران، کاربردی تر باشد. این طرح به خودرو دنا هیبریدی مربوط است.

دناپلاس پلاگین هیبرید یک خودروی هیبرید سری است که با برق منازل شارژ می‌شود. این خودرو از یک موتورالکتریکی با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. همچنین یک پیشرانه بنزینی سه سیلندر با حجم موتور هزارسی سی در کنار موتور الکتریکی دارد.

در هیبرید سری، خودرو با موتور الکتریکی حرکت می‌کند و زمانی که نیاز به قدرت بیشتر باشد یا سطح شارژ باتری از مقدار معینی کمتر شود، موتور بنزینی بدون این که راننده متوجه شود وارد مدار شده و باتری را شارژ می‌کند. در حالت تمام برقی توانایی پیمایش ۶۷ کیلومتر و در حالت هیبرید هزار کیلومتر را می‌پیماید.

این طرح از نظر پیمایش نسبت به خودرو رانا برقی وضعیت بهتری دارد اما قیمت تمام شده آن بالاتر است و از طرفی پیچیدگی بیشتری دارد و همچنان موتور برقی آن در ایران قابل تولید نیست.

گذشته از این دو خودرو که احتمالا در آینده نزدیک امکان تولید شدن در ایران را ندارند سایپا و ایران خودرو دو خودروی جدید را معرفی کرده‌اند. خودروی اول رهام کراس اوور است. این خودرو توسط سایپا روی پلت‌فرم رهام توسعه پیدا کرده است.

این پلت‌فرم تویوتا یاریس است که سایپا در آن تغییراتی داده است اما این شرکت موتور مناسبی برای این محصول پیدا نکرده است. ابتدا قرار بود موتور یکی از خودروهای شرکت چینی برلیانس روی این محصول نصب شود اما با ترک برلیانس از ایران پس از تحریم‌های جدید آمریکا، سایپا با مشکل تامین موتور مناسب برای این خودرو روبه‌رو شد است.

خودروی دیگر، محصولی است که ایران‌خودرو روی پلت‌فرم پژو ۳۰۱ ساخته است.

بر خلاف محصولات الکتریکی، احتمالا این دو محصول ده سال آینده صنعت خودروی ایران را رقم خواهند زد.

XS
SM
MD
LG