لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

انتخاب نامزد نخست‌وزیری عراق از سوی شیعیان تحت حمایت ایران، پیش از انتخاب رئیس جمهور


السودانی در یکی از نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل، در زمان تصدی وزارت حقوق بشر عراق در سال ۲۰۱۴
السودانی در یکی از نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل، در زمان تصدی وزارت حقوق بشر عراق در سال ۲۰۱۴

در حالی که هنوز رئیس‌جمهور عراق انتخاب نشده، ائتلاف گروه‌های شیعی تحت حمایت جمهوری اسلامی در این کشور، در اقدامی خلاف روند قانون اساسی عراق، نامزد خود برای مقام نخست‌وزیری را انتخاب کردند.

در بیانیه «چارچوب هماهنگی»، ائتلاف گروه‌های شیعی عراقی تحت حمایت جمهوری اسلامی، که شامگاه دوشنبه در خبرگزاری دولتی عراق منتشر شد، آمده که رهبران چارچوب هماهنگی «در یک فضای مثبت» و «به اتفاق آرا» محمد شیاع السودانی را به عنوان نامزد مقام نخست‌وزیری انتخاب کردند.

محمد شیاع السودانی، ۵۲ ساله، نماینده کنونی پارلمان عراق است و در کارنامه خود سابقه وزارت و استانداری دارد.

طبق قانون اساسی عراق، نمایندگان پارلمان این کشور پیش از انتخاب نخست‌وزیر، ابتدا باید رئیس‌جمهور جدید عراق را انتخاب کنند.

پس از فروپاشی حکومت صدام حسین در عراق و استقرار حکومت کنونی این کشور، بر اساس یک سنت سیاسی، ریاست جمهوری در اختیار کردهاست، نخست‌وزیری در دستان شیعیان قرار می‌گیرد و مقام ریاست پارلمان نیز به سنی‌های عراق واگذار می‌شود.

اما ۹ ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق هنوز احزاب سیاسی عراق به ویژه دو حزب عمده کردهای شمال این کشور نتوانسته‌اند بر سر یک نامزد برای مقام‌ ریاست جمهوری توافق کنند.

اکنون با کناره‌گیری نمایندگان جریان صدر که پیشتر در انتخابات پارلمانی به اکثریت نسبی رسیده بودند، پارلمان عراق تحت تسلط چارچوب هماهنگی است که شامل گروه‌هایی از جمله حزب نوری المالکی رهبر ائتلاف «دولت قانون» و نخست‌وزیر پیشین و حشدالشعبی است.

پس از انتشار بیانیه چارچوب هماهنگی، کرم الخزعلی عضو جریان حکمت اعتراض‌ها به این اقدام خلاف قانون چارچوب هماهنگی را رد کرد و گفت نامزد گروه‌های شیعی برای نخست‌وزیری «مقبولیت داخلی و خارجی» دارد.

هنوز واکنشی از سوی مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در این زمینه منتشر نشده است. او با خروج از پارلمان عراق، همچنان یک چهره پرنفوذ در صحنه سیاسی این کشور به شمار می‌رود.

پیشتر در پی افشای یک سری فایل‌های صوتی منتسب به نوری المالکی، بیانیهای از سوی صدر منتشر شد که در آن از المالکی خواسته شده بود از کارهای سیاسی کناره‌گیری کند.

پس از این بیانیه صدر، چارچوب هماهنگی اعلام کرد که المالکی و هادی العامری رهبر ائتلاف «الفتح» از رقابت برای تصدی مقام نخست ‌‌وزیری عراق کناره‌گیری کردند.

XS
SM
MD
LG