لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

وام‌های هنگفت بانک‌های ایران به کارمندان خود در میانه جهش بدهی و زیان انباشته


متوسط وام ارائه شده به کارمندان بانک صنعت‌ومعدن به ازای هر نفر حدود ۸۴۷ میلیون تومان بوده که بیشترین رقم را در بین بانک‌ها به خود اختصاص داده است
متوسط وام ارائه شده به کارمندان بانک صنعت‌ومعدن به ازای هر نفر حدود ۸۴۷ میلیون تومان بوده که بیشترین رقم را در بین بانک‌ها به خود اختصاص داده است

همزمان با انتشار گزارش جدید بانک مرکزی ایران از رشد ۷۵ درصدی بدهی بانک‌های کشور به این بانک، گزارش‌های جدید از صورت‌های مالی سالانه بانک‌ها در سال ۱۴۰۰، حاکی از اعطای وام‌های کلان توسط بانک‌ها به کارمندان خود است.

«اکو ایران» گزارش داده که متوسط وام ارائه شده به کارمندان بانک صنعت‌ومعدن به ازای هر نفر حدود ۸۴۷ میلیون تومان بوده که بیشترین رقم را در بین بانک‌ها به خود اختصاص داده است.

در رده‌های بعدی بانک‌های مسکن، توسعه تعاون، سینا، کشاورزی، ملت و بانک قرض الحسنه مهر ایران بیشترین اعطای وام به کارمندان خود را داشته‌اند. کمترین رقم هم مربوط به بانک اقتصاد نوین بوده که متوسط نفری ۱۷۶ میلیون تومان وام گرفته‌اند.

در این میان، گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی بانک‌های کشور به این بانک در دی‌ماه پارسال نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰، حدود ۷۵ درصد و نسبت به آغاز همان سال حدود ۱۱۰ درصد رشد داشته و از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

از سوی دیگر، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که دولت استقراض از بانک‌های کشور را به شدت افزایش داده است؛ موضوعی که مهمترین عامل نقدینگی در کشور است.

بدهی بخش دولتی به نظام بانکی کشور در دوره یاد شده بیش از ۲۷ درصد رشد داشته و به ۸۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نقدینگی در دی‌ماه نیز رکورد تاریخی ۶۰۳۷ هزار میلیارد تومان را شکسته است که خود مهمترین عامل تورم است.

دولت ابراهیم رئیسی در زمان آغاز به کار خود قول داده بود که استقراض از بانک مرکزی را متوقف کند، اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد اگرچه دولت شتاب استقراض مستقیم از بانک مرکزی را کاهش داده است، اما استقراض از دیگر بانک‌های کشور را به شدت افزایش داده و خود بانک‌ها نیز استقراض از بانک مرکزی را بیشتر کرده‌اند.

نتیجه این‌که، حتی بر اساس آمارهای بانک مرکزی، نرخ تورم در اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ۶۳.۹ درصد افزایش یافته که یک رکورد تاریخی در دوران جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

چنین روندی در سیستم بانکی کشور در حالی است که بر اساس آخرین صورت مالی‌های منتشر شده بانک‌های کشور در «کدال» که اکثر آن‌ها مربوط به پایان آذرماه پارسال است، ۱۳ بانک ایران بیش از ۳۶۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که معادل چهار برابر کل اسکناس در دست مردم است.

از مجموع ۲۹ بانک فعال در بازار پول کشور، ۱۳ بانک خصوصی و دولتی زیان انباشته را به ثبت رسانده‌اند.

با استفاده از گزارش اکو ایران، تسنیم، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG