لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

فلاحت‌پیشه: قرار نیست مملکت نظامی یا تنگه هرمز بسته شود‎


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس (عکس از آرشیو)
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس (عکس از آرشیو)

همزمان با تصویب کلیات طرح «اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی» توسط آمریکا در مجلس ایران، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سه شنبه ۲۷ فروردین گفته است که قرار نیست مملکت نظامی شده یا تنگه هرمز بسته شود.

حشمت الله فلاحت پیشه در توییتر خود نوشته است: «هفته آینده وارد جزئیات طرح مقابله به‌مثل با آمریکا می‌شویم. پیشنهادهای افراطی و احساسی رأی نمی‌آورد، ولی برخی با بزرگ‌نمایی به‌دنبال افزایش تنش هستند. قرار نیست مملکت نظامی شده یا تنگه هرمز بسته شود، مجلس هشیار است.»

ایالات متحده روز دوشنبه به طور رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد. دولت آمریکا می‌گوید، سپاه پاسداران «ابزار اصلی حکومت ایران برای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم» است.

در همین حال، مجلس شورای اسلامی ایران روز سه شنبه کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی از سوی آمریکا را با ۲۰۴ رای موافق، ۲ رای مخالف و بدون رای ممتنع از ۲۰۶ نماینده حاضر تصویب کرد.

دو فوریت این طرح سه شبه گذشته در مجلس با ۱۸۹ رأی موافق، دو رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر به تصویب رسیده بود.

این طرح مصوبه مجلس، تصمیم آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان تروریستی خارجی» را اقدامی «برخلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل» دانسته و آن را در راستای «تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی»ارزیابی کرده است.

در ماده یک این طرح دو فوریتی آمده است:« به موجب این قانون نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند.»

این ماده اضافه کرده است: «بر اساس این طرح هرگونه کمک اعم از نظامی اطلاعاتی، مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به این نیروها همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌گردد.»

در ماده دوم این طرح دو فوریت دولت را موظف می کند که «در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع براساس این قانون به عمل آورد.»

در همین زمینه، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است: «رای قاطع و استثنایی مجلس به طرح تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشانه وحدت نمایندگان در مسائل و موضوعات ملی است.»

این در حالی است که به نظر می‌رسد ۸۴ نماینده از ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در رای گیری برای تصویب این طرح حمایت از سپاه حضور نداشته‌اند.

قرار است جزییات این طرح در جلسات هفته آینده مجلس بررسی می شود.

پیشتر حشمت الله فلاحت پیشه اعلام کرده بود که ۱۴ طرح دیگر برای مقابله با اقدامات آمریکا علیه ایران تدوین شده است که به تدریج در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مجلس تاکنون برای مقابله با اقدامات آمریکا مصوباتی داشته است از جمله سال گذشته در واکنش به مصوبه کنگره آمریکا در تشدید تحریم‌ها علیه ایران «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» را تصویب کرد.

با این حال برخی از کارشناسان در همان زمان اعلام کردند که این قانون تنها جنبه تبلیغاتی دارد.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG