لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

استخراج رمزارز در ایران تا پایان شهریور ممنوع شد


رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه، پنجم خرداد، در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که «از امروز تا پایان شهریورماه فعالیت استخراج رمزارز حتی برای آن‌ها که مجاز بوده است باید تعطیل شود».

حسن روحانی با اشاره به خاموشی‌های اخیر در کشور گفت که «دربارهٔ رمزارزها هم بحث شده است که ۳۰۰ مگاوات به صورت مجاز و ۲۰۰۰ مگاوات به صورت غیرمجاز مصرف می‌کنند و هر کسی چند ماینر گذاشته و برای خودش بیت‌کوین و رمزارز استخراج می‌کند».

او افزود «وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و اطلاعات از امروز موظف هستند که جلوی این اقدام را بگیرند و از امروز تا پایان شهریورماه فعالیت استخراج رمزارز حتی برای آن‌ها که مجاز بوده باید تعطیل شود».

در مورد میزان فشار فعالیت استخراج ارزهای دیجیتالی بر شبکه برق در گفته‌های مسئولان ایران تناقضات زیادی وجود دارد.

در حالی که رضا اردکانیان، وزیر نیرو، شامگاه دوم خرداد با حضور در یک برنامه تلویزیونی، «پدیده رمزارز» را به‌عنوان یکی از دلایل اصلی فشار اخیر بر شبکه برق کشور عنوان کرد، مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در توئیتی با ارائه آمار تولید و مصرف برق در کشور گفته که علت قطع برق، استخراج رمزارز نیست، بلکه توقف در سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده‌اند که ایران به خاطر انرژی هسته‌ای که به گفته مقامات جمهوری اسلامی هدف از آن تولید برق بیشتر نیز هست، هزینه بسیار سنگینی داده و تحریم شده است. به گفته این کاربران، اکنون مسئولان می‌گویند که برای دور زدن همین تحریم‌ها، از جمله به استخراج رمزارز پناه برده‌اند و این خود «باعث کمبود برق شده است».

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از خطرات جانی خاموشی‌ها برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها و اختلال در روند واکسیناسیون در کشور منتشر شده است.

ادامه بحران خاموشی و ماجرای رمز‌‌ارز‌ها
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:05 0:00

دستور حسن روحانی برای تعطیلی کار استخراج رمزارز پس از آن صادر می‌شود که ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران «مسئولیت جان» شهروندانی را که در بیمارستان‌ها به دلیل قطعی برق از دست می‌رود بر عهده «دولت» دانست.

درپی دستور رئیس‌جمهوری ایران، شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای به استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارزها هشدار داد تا هرچه زودتر دستگاه‌های خود را خاموش کنند.

این شرکت در اطلاعیه خود نوشت که این هشدار «با توجه به شرایط بیماری فراگیر کرونا که استمرار تأمین برق برای همه بخش‌ها وضعیت حیاتی به خود گرفته است» صادر می‌شود.

این دستور و این اطلاعیه در حالی صادر می‌شود که محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر، شامگاه دوم خرداد خبر داد که در جریان تلاش ماموران این شرکت برای جمع‌آوری مراکز استخراج رمزامرز، به آن‌ها «تیراندازی شده» است.

پیش از این گزارش‌های زیادی از فعالیت زیاد چینی‌ها در بخش استخراج رمزارز در ایران منتشر شده است و آقای متولی‌زاده نیز در مورد این «تیراندازی‌ها» گفت: «علت این که بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان رمزارزها به ایران سرازیر شدند، این است که انرژی در کشورمان ارزان است».

او میزان مصرف انرژی برای استخراج رمزارزها را «دو هزار مگاوات» دانست و گفت این میزان «معادل بیش از مصرف هفت استان کشور و یا معادل ۳۰ درصد مصرف تهران» است.

فرزین فردیس، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، پیش از این با بیان اینکه حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفندماه ۹۹ بین پنج تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده‌است، گفت که برآورد می‌شود که ۱۲ میلیون ایرانی صاحب رمزارز باشند.

بر اساس تحقیقات یک مؤسسه تحلیل بلاکچین به نام «الیپتیک»، حدود ۴.۵ درصد از استخراج رمزارز بیت‌کوین در جهان، در ایران صورت می‌گیرد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا و رادیوفردا / پ.پ /ک.ر
XS
SM
MD
LG