لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

موج افزایش قیمت نان در ایران، با وجود تکذیب وزیر کشور، به استان‌های بیشتری رسید


بعد از گرانی نان در ۱۳ استان، روز جمعه ۱۳ مرداد موج گرانی نان به استان تهران و گلستان نیز رسید
بعد از گرانی نان در ۱۳ استان، روز جمعه ۱۳ مرداد موج گرانی نان به استان تهران و گلستان نیز رسید

دو روز پس از آن‌که وزیر کشور جمهوری اسلامی افزایش قیمت نان را تکذیب کرد، بهای نان در مناطق بیشتری از ایران در حال گران شدن است.

گزارش‌ها حاکی است که بعد از گرانی نان در ۱۳ استان، روز جمعه ۱۳ مرداد موج گرانی نان به استان تهران و گلستان نیز رسید.

خبرگزاری ایلنا نیز روز جمعه با اشاره به فقر روزافزون جامعه و «رواج خرید نان نصفه و نان نسیه» گزارش داد که مردم به خرید قسطی و نسیه‌‌ای «قوت لایموت» روی آورده‌اند.

برای اولین بار، هفته گذشته افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان در مشهد گزارش شده بود و تا ۱۱ مرداد افزایش قیمت نان در ۱۳ استان کشور اعمال شد.

با این حال، احمد وحیدی وزیر کشور روز چهارشنبه هفته گذشته در گفتگو با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، مدعی شد که «در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم».

تنها یک روز بعد از تکذیب وزیر کشور، محمد برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از افزایش قیمت نان در این استان خبر داد و گفت: «از این پس قیمت نان سنگک با وزن ۶۰۰ گرم هر عدد ۹ هزار تومان، بربری با وزن ۵۰۰ گرم هر عدد هفت هزار و ۵۰۰ تومان و تافتون با وزن ۲۰۰ گرم هر عدد چهار هزار تومان خواهد بود».

هفته گذشته یک مسئول صنفی در استان خراسان رضوی از افزایش چهل درصدی قیمت نان در این استان خبر داد و گفت این افزایش به تدریج در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

پس از این افزایش قیمت، تلویزیون جمهوری اسلامی از گران شدن نان در ۱۳ استان خبر داد؛ در حالی که مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی از ابتدای سال جاری بارها گفته بودند که برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارند.

آخرین افزایش قیمت قیمت نان مربوط به مرداد ۱۴۰۰ است که دولت قیمت نان را ناگهان ۲۵ درصد گران کرد.

البته دولت ابراهیم رئیسی اردیبهشت پارسال ارز ترجیحی آرد را حذف کرد و قیمت آرد برای مصارف غیر از نانوایی‌ها تا ۱۳ برابر شد و موجی از افزایش قیمت محصولاتی نظیر ماکارونی، شیرینی‌جات و غیره را دامن زد.

دولت رئیسی هدف از این اقدام را مبارزه با قاچاق و فساد عنوان کرد، اما محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، دی‌ماه پارسال از «ناپدید شدن» روزانه پنج هزار تن آرد، معادل ۵۰ میلیون عدد نان لواش، در کشور خبر داد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایلنا، فارس، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG