لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

آیا یک خودروی چینی جایگزین پراید می‌‌شود؟


رسانه‌های خودرو در ایران مدتی است که از احتمال جایگزین شدن خودروی چینی «چانگان بنی» به جای پراید سخن به میان آورده‌اند. با سخت‌گیری بیشتر استانداردهای خودرویی در ایران و فشار افکار عمومی‌‌، بنظر می‌‌رسد شرکت سایپا هم بدنبال جایگزینی برای این خودرو است.

آنگونه که برخی رسانه‌های خودرویی ایران گزارش داده‌اند این خودرو احتمالا با دو نوع موتور وارد بازار ایران خواهد شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هم سال گذشته از بررسی این محصول در شرکت سایپا خبر داده بود. در آن زمان مدیران سایپا حاضر نشده بودند اطلاعات چندانی درباره این خودرو منتشر کنند.

هم اکنون یکی از نقاط ضعف بیشتر خودروهای چینی امنیت پایین آن‌هاست بگونه‌ای که تعداد کمی‌‌ از آنها توانسته استاندارد‌های لازم بازار اروپا از نظر ایمنی را بدست بیاورند. در چین به تقلید از موسسه یورو ان کپ در اروپا موسسه به نام چاینیز ان کپ تاسیس شده که به بررسی خودروهای ساخت چین می‌‌پردازد و مانند یورو ان کپ به خودرو‌ها ستاره می‌‌دهد. بسیاری از خودروهایی که قادر به ورود به بازار اروپا نشده‌اند در این موسسه استاندارد چهار ستاره به بالا می‌‌گیرند اما این خودرو‌ها در استاندارد‌های اروپایی رد می‌‌شوند چون شرایط تست موسسه چینی و سرعت تست تصاف با نمونه اروپایی فرق دارد. مسئولان صنعت خودروسازی ایران با استناد به ستاره‌های این موسسه چینی سعی دارند بگویند محصولاتی که از شرکت‌های چینی می‌‌آورند ایمن هستند در حالی که تردیدهای بسیاری همچنان درباره این تست‌ها وجود دارد.

شرکت چانگان هم روی ستاره موسسه چاینیز ان کپ بر روی محصولاتش بسیار تبلیغ می‌کند با این همه درباره کسب ستاره از این موسسه هیچ اطلاعاتی درباره بنی روی سایت چانگان وجود ندارد. برخی محصولات دیگر چانگان توانسته اند تا چهار ستاره ایمنی چاینیز ان کپ را بدست آورند محصولاتی که البته هنوز نتوانسته‌اند استاندار لازم برای ورود به اروپا را از نظر ایمنی بدست آورند.

معمولا محصولات متوسط ایمن در اروپا سه ستاره از یور ان کپ دارند این شاید بدان معنی باشد که چهار ستاره ایمنی در چین باید احتمالا زیر سه ستاره ایمنی در اروپا باشد اما نبود هیچ اطلاعاتی از تست تصادف بنی در چین در سایت شرکت چانگان تعجب آور است. این در حالی است که این شرکت بر ستاره‌های ایمنی باقی محصولات خود تاکید زیادی دارد. آیا این عدم انتشار اطلاعات تست تصادف این خودرو به معنی نا امنی آن حتی در چین است و آیا سایپا می‌خواهد یک خودروی خطرناک را با خودروی خطرناک دیگری جایگزین کند؟

البته از نظر موتور حداقل روی کاغذ این محصول وضعیت بهتری نسبت به پراید دارد. پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی این خودرو ۸۵ اسب بخار و پیشرانه ۱۴۰۰ سی سی بنی توان تولید ۱۰۰ اسب بخار را دارد. در حالی که موتور ۱۳۰۰ سی سی پراید تنها می‌‌تواند ۶۵ اسب بخار قدرت تولید کند. از نظر ایمنی هم چانگان بنی مجهز به دو کیسه هوا و ترمز ای بی اس است با این وجود اگر این خودرو «ذاتا» خودرو ایمنی نباشد حتی با کیسه هوا نمی‌‌توان آن را امن کرد.

درباره اندازه این خودرو، این محصول را می‌‌توان با خودروهایی مانند میتسوبیشی میراژ یا کیا پیکانتو مقایسه کرد از نظر طراحی هم این خودرو بسیار شبیه خودرو‌های مزدا طراحی شده است. با این وجود باید این خودرو را کپی کیفیت پایین محصولات ژاپنی یا کره‌ای دانست. در طراحی داخلی خودرو از پلاستیک کم کیفیت و زمخت استفاده شده است. البته طراحی داخلی و خارجی این خودرو را می‌توان ظاهر فریب دانست. قیمت این خودرو در حدود ۳۰ میلیون تومان اعلام شده است.

شرکت سایپا هم اکنون تمایل شدید به شرکت‌های چینی پیدا کرده است و حتی در برابر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حاضر نبود به جای بدهی سنگین خود به این سازمان یک شرکت زیر مجموعه خود (بن رو) را به این سازمان واگذار کند، چون که قول این شرکت را به شرکت چینی چانگان داده بود. نفوذ دو شرکت چینی برلیانس و چانگان هم اکنون در شرکت سایپا به اوج خود رسیده است.

البته شرکت سایپا قصد دارد با توسعه پلت فرم قدیمی ‌‌و تاریخ گذشته پراید، محصولاتی با نام‌های کوئيک، تیبا دو و ساینا را به عنوان جایگزین‌های داخلی پراید مطرح کند.

XS
SM
MD
LG