لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

آیا استانداردهای جدید خودرویی در ایران به جایی می‌رسند؟


در حالی که استاندارهای خودرویی در ایران با سخت‌گیری بیشتری روبه‌رو شده‌اند و قرار است به ۸۵ مورد برسد، خودروسازان در حال فشار بر دولت هستند تا این استانداردها را اجرا نکند.

قرار است از دی ماه امسال، ۸۵ استاندارد سخت گیرانه برای تولید خودرو در ایران وضع شوند با این استاندارها، بسیاری از خودروهای تولید شده در ایران دیگر نمی‌توانند تولید شوند.

خودروهای رنو در ایران طبق اعلام وزارت صنعت معدن و تجارت با کیفیت‌ترین محصولات تولید شده در ایران هستند اما گویا این خودروها هم نمی‌توانند از سد استاندارد‌های جدید بگذرند.

رامین اسماعیلی، مدیر عامل رنو پارس چندی پیش گفته بود «با اجرا شدن استانداردهای جدید هیچ‌کدام از محصولات فعلی رنو در ایران نمی‌توانند این استانداردها را پاس کنند و برای همین، رنو باید محصولات جدید خود را به ایران بیاورد که این کار هم زمان‌بر است».

تندر نود ( لوگان نسل یک) و ساندرو نسل اول، خودروهای ساخت شرکت داچیا رومانی زیر مجموعه رنو هستند. این خودروها در ایران با برند رنو تولید می‌شوند. این محصولات در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شده بودند و در سال ۲۰۰۹ با محصولات نسل دوم لوگان و ساندرو جدید جایگزین شده بودند این در حالی است که پس از حدود ۹ سال از توقف تولید این خودرو در جهان، همچنان این محصولات در ایران تولید می‌شوند. البته وضعیت برای باقی محصولات صنعت خودرو ایران از این هم وخیم‌تر است. تکنولوژی سمند، دنا و پژو ۴۰۵ تقریبا در یک سطح قرار دارند و برای سی سال پیش است. تکنولوژی پراید و خانواده پراید و محصولاتی مانند تیبا ،ساینا و کوئيک که بر روی پراید ساخته شده‌اند هم، همینگونه است و تکنولوژی آنها برای بیش از ۳۵ سال پیش است. پژو ۲۰۶ و رانا هم تکنولوژی ۲۰ سال قبل را دارند.

دیگر خودوهای صنعت خودروی ایران هم اکثرا چینی هستند و کیفیت و استاندارد مناسبی ندارند در میان محصولات فعلی شاید محصولات جدید پژو و سیتروئن تا حدودی متفاوت باشند. پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن سی ۳ محصولاتی هستند که استاندارد‌های روز را دارند و هم اکنون در اروپا در حال تولید هستند.

با وجود اینکه اکثر محصولات ساخت خودروسازان ایرانی پس از اعمال استانداردهای سختگیرانه ۸۵گانه امکان تولید را نخواهند داشت. اما رئيس موسسه استاندارد می‌گوید جلوی تولید خودروهایی که این استانداردها را پاس نکنند خواهد گرفت.

نیره پیروزبخت - رییس سازمان ملی استاندارد به ایسنا گفته است «هر خودرویی از تاریخ یکم دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نتواند استانداردهای ۸۵‌گانه اعلام شده را رعایت کند با توقف خط تولید روبه‌رو می‌شود.»

در همین حال محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به خانم پیروزبخت ضمن ارایه فهرست خودروهایی که اجرای استانداردهای جدید در آن‌ها «با مشکلاتی روبه‌رو است»، خواستار «تاخیر یک ساله» در اجرای این استاندرها شده است.

اما رئیس سازمان ملی استاندارد گفته است «وقتی آقایان اعلام می‌کنند که خودروها در اروپا نیز این استانداردها را رعایت نمی‌کنند ما تصمیم گرفتیم این مسئله را ثابت کرده و نشان دهیم اینگونه نیست و خودروهای مختلف به منظور تردد باید استانداردهای ۸۵‌گانه را رعایت کنند. اتفاقا سطح استاندارد خودروها در اروپا بالاتر از استانداردهای تعریف شده در اتحادیه اروپاست. ‌ اما در ایران اتفاقی که رخ می‌دهد کاملا برعکس است».

در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی، در ابتدای دی ماه سال گذشته، ۲۳ مدل خودرو با توقف خط تولید روبه‌رو شدند.

با اجرای کامل این استاندارد، احتمال توقف بسیاری از تولیدات صنعت خودروی ایران می‌رود. عاملی که سبب شده برخی کارشناسان اجرای دقیق این استاندارد‌ها را در‌هاله‌ای از ابهام ببینند مخصوصا اینکه خودروسازان و سازمان استاندارد زیر مدیریت وزارت صنعت معدن و تجارت هستند و ممکن است با دستور وزیر تمام روند تغییر کند.

XS
SM
MD
LG