لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۳

نتایج یک نظرسنجی در مورد میزان رضایت از خودروهای داخل ایران


بر اساس جدیدترین آمار، کمترین رضایتمندی طی شش سال گذشته از خودروها در ایران در سال ۹۴ بوده است و بیشترین رضایت هم به سال ۱۳۹۵ باز می‌گردد. با آمار منتشرشده توسط شرکت استاندارد ایران، مروری کرده‌ایم بر رضایت مشتریان از خودروها در ایران.

بر اساس آمار شرکت بازرسی، کیفیت و استاندارد ایران نظر مشتریان ایرانی با توجه به نوع کیفیت خودروهای تولیدی و نوع دریافت خدمات نوسان چشمگیری دارد. شاخص رضایت مشتریان در سال ۱۳۹۵‌ عدد ۶۷۴ را نشان می‌دهد در حالی که این عدد در سال ۹۴ عدد ۶۵۱ بوده است.

تازه‌ترین نتایج سنجش رضایت مشتریان از کیفیت خودروها در سال ۹۵ نشان می‌دهد‌ در بخش زیر ۲۵ میلیون تومان بازار ایران، کاملا انحصاری‌ و در اختیار شرکت سایپا‌ است‌. مردم‌ گزینه چندانی برای انتخاب ندارند و در این بخش‌ در میان تنها چهار خودرو که هر چهار مدل بر پایه خودرو پراید هستند‌، بیشترین رضایت از خودرو تیبا با ۶۵۱ امتیاز است‌ این خودرو ۵ درصد بازار خودرو ایران را در اختیار دارد. در این بخش سایپا ۱۳۱،۱۳۲ و ۱۱۱ به ترتیب با ۶۳۹، ۶۲۳ و ۶۰۲ امتیاز در رتبه دو تا چهارم‌ قرار دارند. این سه خودرو در مجموع ۲۵ درصد از سهام بازار خودرو ایران را تشکیل می‌دهند.

هر سه محصول‌ بر پایه خودرو پراید ساخته شده است. تکنولوژی خودرو پراید‌ به سال ۱۹۸۰ میلادی باز می‌گردد‌.

در سال ۹۴‌ شرکت رنو اعلام کرده بود که با‌ تولید‌ رنو کویید در ایران‌ قصد دارد این محصول را‌ با قیمت ۲۵ میلیون تومان‌ به عنوان خودرو جایگزین پراید‌ معرفی کند‌ اما با فشار‌های‌ مختلف این شرکت در نهایت نظرش را تغییر داد‌ و اعلام کرد قیمت این محصول در بازار ایران بالای ۳۰ میلیون تومان خواهد بود. رنو کویید در بازار‌های جهانی قیمتی بین ۵ تا ۶ هزار دلار دارد.

بر اساس‌ آمار شرکت بازرسی، کیفیت و استاندارد ایران رقابت اصلی در بازار ایران بیشتر در بخش خودرهایی با قیمت ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان است.

در این بخش مشتریان بیشترین رضایت را از خودرو پارس تندر ( فیس لیفت پارس خودرو برای‌ رنو لوگان نسل یک) تولید شرکت پارس خودرو دارند. از نظر شاخص رضایت‌ این خودرو در سال ۹۵‌ امتیاز ۷۳۸ را بدست آورده است. این خودرو تنها یک درصد از سهم بازار خودرو ایران را در اختیار دارد. پارس تندر‌ هم اکنون در ایران به ۶۰ درصد ساخت‌ داخل رسیده است.

اما خودرو دوم در این لیست یک محصول چینی از یک سازنده نه چندان مطرح چینی به اسم گریت وال است. دومین خودرویی که مردم در سال ۱۳۹۵ از آن رضایت داشته‌اند ولیکس سی ۳۰‌ است که در شرکت خودرو سازان راین در کرمان، کاملا با قطعات چینی‌ مونتاژمی‌شود. این خودرو تنها یک دهم درصد سهم بازار خودرو ایران را دراختیار دارد و توانسته امتیاز ۷۳۰ را کسب کند.

خودرو سوم، چهارم و پنجم هم ساخت شرکت رنو است.‌ تندر ۹۰ ساخت پارس خودرو، تندر ۹۰ ساخت ایران خودرو و رنو ساندرو ساخته شده در پارس خودرو‌ در مکان‌های سوم و مکان چهارم قرار گرفته‌اند. این سه خودرو در مجموع حدود ۵ درصد بازار ایران را در اختیار دارند.

با وجود کیفیت مناسب و رضایت مشتریان از این خودروها در بازار ایران، بزرگترین‌ ایرادی که به این محصولات وارد است‌ قدیمی‌شدن آن‌ها است.‌ این محصولات دارای تکنولوژی سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ هستند و در اروپا بدلیل‌ پایان عمر تکنولوژی از خطوط تولید کنار گذاشته شده‌اند و هم اکنون نسل دوم این محصولات در اروپا در حال تولید است.

در میان ۱۵ خودرو اول،‌ ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی،‌ تنها یک خودرو با نشان ایرانی به چشم می‌خورد. در مکان ۱۱ رضایت مشتریان خودرو دنا قرار دارد. این خودرو در سال ۹۵ توانسته ۷۰۸ امتیاز از نظر رضایت مشتریان دریافت کند، که نسبت به سال ۹۴‌ حدود ۲۸ نمره‌ افزایش امتیاز داشته است.

در این بخش از بازار ایران‌ تیبا دو و ساینا‌ ساخت شرکت سایپا بدترین وضعیت رضایت مشتریان را دارند. تیبا دو با امتیاز ۶۵۷ و ساینا با امتیاز ۶۵۴ بدترین وضعیت رضایت مشتری را در کلاس قیمتی خود دارند این دو خودرو‌ بر پایه خودرو پراید ساخته شده‌اند و تنها ظاهری جدید دارند. بر خلاف کلاس‌ زیر ۲۵ میلیون تومانی که شرکت سایپا بازار انحصاری در دست دارد و مشتریان تنها می‌توانند بین خودروهای این شرکت نظر دهند در کلاس ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی‌ این شرکت طعم رقابت با چند کارخانه محدود را می‌چشد‌ و مشخص است‌ که‌ شرکت سایپا حتی از رقابت با تولید کنندگان چینی و شرکت‌های دیگر ایرانی مانند ایران خودرو هم عاجز است و محصولاتش بدترین وضعیت را در رضایتمندی مشتریان دارند.‌

بخش ۵۰‌ تا ۷۵ میلیون تومانی‌ بازار ایران اکثرا در انحصار محصولات چینی است در این بخش بازار چانگاه سی اس ۳۵ با امتیاز ۷۴۴ بهترین وضعیت را دارد. این محصول تنها چهار دهم درصد‌ بازار ایران را در اختیار دارد.

بخش ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی‌ بیشتر به‌ خودروهای وارداتی اختصاص دارد‌ در این بخش خودرو کیا پیکانتو که محصول کوچک شرکت کره‌ای است‌ مقام اول را با امتیاز ۷۵۵‌ بدست آورده‌ است. دربازار‌های جهانی قیمت این خودرو‌ زیر ۱۰ هزار دلار است‌ حال آنکه، این قیمت در ایران‌ بالای ۷۵ میلیون تومان است .‌

در بخش ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومانی، هیوندایی ولستر و در بخش خودروهای بالای ۱۲۵ میلیون تومانی،‌ بی ام و ۷۳۰‌ توانسته اند با امتیاز ۷۸۲ و ۸۶۶ بهترین مقام را در بخش قیمتی خود کسب کنند.

XS
SM
MD
LG