لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

زیان انباشته سه خودروساز ایرانی به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسید


کارخانه ایران خودرو
کارخانه ایران خودرو

گزارش‌ رسانه‌های ایران حاکی از آن است که زیان انباشته سه شرکت خودروسازی عمده ایرانی تا آذرماه امسال به مرز ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

داده‌های منتشر شده توسط سه شرکت‌ ایران‌‎خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از صورت‌حساب مالی خود در سامانه «کدال» که در چند خبرگزاری داخلی منعکس شده است، نشان می‌دهد تنها در ۹ ماه سال جاری خورشیدی نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان به بدهی این شرکت‌ها اضافه شده است.

بدهکارترین آنها شرکت ایران‌خودرو است که بدهی آن تا آذرماه به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده که معادل دو برابر سرمایه ثبت شده این شرکت است.

ادامه رشد بدهی سه شرکت خودروساز ایرانی در حالی است که اردیبهشت امسال قیمت خودروهای داخلی به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش یافت.

زیان انباشته شرکت سایپا تا پایان پاییز امسال به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده و این رقم برای شرکت پارس‌خودرو حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

زیان انباشته هر سه شرکت یاد شده بیشتر از سرمایه ثبت شده آنها است و طبق قانون در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

بررسی آرشیو صورت‌حساب مالی این سه خودروساز نشان می‌دهد از پاییز ۱۴۰۰ تا پاییز امسال زیان انباشته این شرکت‌ها بیش از ۲.۵ برابر شده است.

از سوی دیگر، کیفیت و ایمنی پایین محصولات تولیدی، مصرف بسیار بالای سوخت و راندمان پایین آنها به همراه انحصار بازار خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی طی سال‌های گذشته انتقادات گسترده‌ای به همراه داشته است.

وضعیت بحرانی خودروسازان ایرانی در حالی است که ارزش بازار خودرو جهان در سال گذشته میلادی به نزدیک ۲.۹ تریلیون دلار رسید و انتظار می‌رود تا پایان دهه جاری میلادی به نزدیک ۳.۵ تریلیون دلار برسد.

خودروسازان جهان به شدت در حال رقابت برای ارتقاء کیفیت، ایمنی، نوآوری‌ها، استانداردهای زیست‌محیطی، راندمان بالا، استفاده از هوش مصنوعی و حتی استفاده از سوخت‌های جایگزین سالم جدید مانند هیدروژن هستند.

همچنین در سال گذشته فروش خودروهای برقی و هیبریدی در جهان جهشی ۳۱ درصدی داشت؛ در حالی که بازار خودرو ایران هنوز در دست شرکت‌های داخلی تولیدکننده خودروهای بنزین‌سوز است.

جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۷ واردات خودروهای خارجی را ممنوع کرد و عملا انحصار کل بازار به دست خودروسازان داخلی افتاد که زیرمجموعه خود دولت هستند.

ایران از سال گذشته واردات محدود خودرو خارجی را که عمدتا ساخت چین است، آغاز کرد و طبق آمارهای گمرکی، در ۱۰ ماه سال جاری کمتر از پنج هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است.

چنین رقم نازلی در واردات خودرو در حالی است که خودروسازان داخلی طی ۹ ماه سال جاری ۷۴۲ هزار دستگاه انواع خودرو تولید و روانه بازار داخلی کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر، روزنامه جهان صنعت، رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG