لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

کاهش تولید خودرو و گران‌فروشی خودروسازان ایرانی ‎


جدیدترین آمار نشان می‌دهد تولید خودرو در ایران بار دیگر رو به کاهش گذاشته است، و این در حالی است که شرکت‌های خودروسازی در ایران شروع به گران فروشی محصولات خود کرده‌اند.

براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در آذرماه امسال، ۷۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۴۶ هزار و ۳۸۲ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به ۴۲ هزار و ۱۴۵ دستگاه کاهش یافته است.

علاوه‌ بر این آمار تجمیعی تولید خودرو در ۹ ماه اول سال جاری تا پایان آذر ماه نیز نشان می‌دهد که کاهش تولید ۳۱ درصدی رخ داده‌است.

با این حال مهرداد لاهوتی نماینده مجلس ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست فراکسیون مستقلین مجلس گفته‌است «آقای رحمانی در این نشست گفت که با توجه به سیر نزولی قبلی در زمینه تولید خودرو در حال حاضر تولید خودرو رو به افزایش است».

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی، به نقل از وزیر صنعت افزوده است که «خودروسازهای داخلی علی‌رغم مشکلات بسیار در مجموع توانسته‌اند جلوی ۱۵ میلیارد دلار واردات را با شرایط فعلی ارزی بگیرند».

در چنین وضعیتی شرکت‌های خودروسازی شروع به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند. گروه خودروسازی سایپا طی بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های فروش قیمت جدید محصولات خود را ابلاغ کرده است. برای نمونه قیمت اعلام شده سایپا برای چانگان سی اس ۳۵، به ۱۲۷ میلیون تومان رسیده است؛ در حالی که قیمت این محصول پیش از این ۷۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود.

قیمت‌های رسمی اعلام شده برای برخی خودروهای دو شرکت کرمان موتور و مدیران خودرو نیز گران‌تر از قیمت این محصولات در بازار آزاد تعیین شده است.

برای نمونه خودرو جک اس سه با قیمت رسمی ۱۶۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد، در حالیکه قیمت فروش این خودرو در بازار آزاد ۱۵۳ میلیون تومان است. همچنین خودرو جک اس پنج نیز با قیمت ۲۰۲ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، در حالیکه قیمت رسمی اعلام شده توسط این شرکت، ۲۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

در شرکت مدیران خودرو نیز داستان به همین شیوه پیش می‌رود. به طور مثال خودرو ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ اتومات اکسلنت اسپورت توسط این شرکت ۱۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، در حالیکه در بازار آزاد قیمت آن در حدود ۱۲۰ میلیون تومان است. خودروی چری تیگو ۷ اکسلنت مدیران خودرو، در بازار حدود ۲۷۲ میلیون تومان قیمت دارد، در حالیکه شرکت میدران‌خودرو آن‌را به قیمت ۳۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است.

طی چند ماه اخیر دولت سعی کرده بود جلوی افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو را بگیرد این کار البته مخالفانی دارد که می‌گویند این عامل سبب رشد دلالی شده است.

روزنامه دنیای‌ اقتصاد دراین باره نوشته‌است که « محاسبات درباره سرکوب قیمت خودرو نشان می‌دهد در نتیجه این سیاست، تنها طی هشت ماه امسال بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان پول تولیدکننده به جیب دلالان رفته است. فروش خودروسازان در این مدت، ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده، بنابراین نسبت سود دلالان به این رقم، ۲۸ درصد است. سود دلالی در بازار خودرو طی سال ۹۶، نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که به‌دلیل کاهش تیراژ و رها شدن فنر قیمت در بازار آزاد، رشدی ۵۵۵ درصدی را در هشت ماه امسال تجربه کرده است.»

البته در طرف مقابل عده‌ای هم معتقد هستند افزایش قیمت‌ها توسط کارخانه می‌تواند به گرانی‌ها دامن بزند.

XS
SM
MD
LG