لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

«تولید آزمایشی» پژو ۳۰۱ در ایران


پژو ۳۰۱ تولیدی سال ۲۰۱۲
پژو ۳۰۱ تولیدی سال ۲۰۱۲

در حالی که شرکت پژو گفته فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق کرده است، رسانه‌های ایران می‌گویند تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ جدید در این کشور آغاز شده است.

سایت عصر ایران گزارش داده است «نخستین خودرو پژو ۳۰۱، محصول جدید ایران خودرو با همكاری شرکت ساپكو و سازندگان داخلی و با بیش از ۶۰ درصد داخلی‌سازی، تولید شد.»

محمدرضا معتمد مدیرعامل شركت ایكاپ (شرکتی که حاصل همکاری مشترک شرکت پژو و ایران خودرو است) با بیان این مطلب گفته «این میزان داخلی‌سازی محصول بالاتر از الزامات تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. امیدواریم طبق برنامه بتوانیم مجوزهای قانونی خود را تا پیش از پایان امسال دریافت کرده و تولید انبوه خودرو ۳۰۱ را تا قبل از شهریور ماه سال آینده آغاز کنیم».

روزنامه دنیای اقتصاد در مرداد ۱۳۹۷ گزارش داده بود «طبق قرارداد ایران‌خودرو و پژو، سه محصول شامل ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ باید در ایران به تولید برسند، که در این بین، پژو ۲۰۰۸ در حال حاضر میهمان خطوط تولید آبی‌های جاده مخصوص است». بنا بر این گزارش پژو ۳۰۱ دومین محصولی است که قرار بود در ایران‌خودرو به تولید برسد، با این حال اعلام خروج پژو، این ماجرا را با اما و اگرهای زیادی مواجه کرد.

دنیای اقتصاد این احتمال را مطرح کرده بود که ایران‌خودرو از موتورتی یو پنج برای تولید پژو ۳۰۱ استفاده کند: «موتوری که در حال حاضر روی محصولات فعلی پژو در ایران مانند پژو ۲۰۶ سوار است».

پژو ۳۰۱ خودرویی است که در شرکت دانگ فنگ چین، همکار پژو در چین، تولید می‌شود و احتمالا اگر داخلی‌سازی ۶۰ درصدی این خودرو صحت داشته باشد باقی قطعات توسط این شرکت چینی تامین خواهد شد.

برخی رسانه‌های ایران می‌گویند این محصول قرار است جانشین پژو ۴۰۵ شود.

پژو و دانگ فنگ

پژو بخشی از سهام دانگ فنگ را خریده و یک سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) بزرگ با این شرکت در چین شکل داده است. از طرفی ۱۴ درصد از کل سهام گروه پژوسیتروئن، متعلق به دانگ فنگ است. هردو شرکت در ایران محصولاتی را در رده‌های سبک و سنگین تولید کرده و ارتباطات فنی، مالی و فرهنگی با یکدیگر دارند.

پژو قرار بود سه محصول پژو ۲۰۰۸ ، ۳۰۱ و ۲۰۸ را در ایران تولید کند. پس از خروج آمریکا از برجام، این شرکت اعلام کرد که فعالیت خود را در ایران تعلیق می‌کند. این شرکت برای تولید پژو ۲۰۰۸ که ایران خودرو ۱۶ هزار دستگاه آن را پیش فروش کرده بود قطعات مورد نیاز را در اختیار ایران خودرو قرار داد و حالا هم محصول دوم این شرکت با همکاری دانگ فنگ چین تولید آزمایشی خود را در ایران شروع کرده است.

هر سه این محصولات از پلتفرم جدید پی اف یک استفاده می‌کنند. شرکت پژو روی این پلت فرم (شاسی، قوای محرکه و سیستم تعلیق) سه خودرو خود را شامل پژو ۲۰۸ در بخش خودرو‌های‌ هاچ‌بک، پژو ۲۰۰۸ در بخش خودرو‌های کراس اوور و پژو ۳۰۱ را می‌سازد.

پژو ۳۰۱ یک خودرو سدان اقتصادی در کلاس سی است. خودرویی در اندازه سمند و پژو ۴۰۵ که در صورت داخلی‌سازی و انتقال دانش فنی، شاید سهم بزرگی را در سبد محصولات ایرانی به خود اختصاص دهد.

XS
SM
MD
LG