لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

بیانیه کی‌روش درباره اسناد فیفا: «فقط خدا می‌تواند اعمالم را قضاوت کند»


کارلوس کیروش در بهمن‌ماه سال ۹۷ از ایران رفت
کارلوس کیروش در بهمن‌ماه سال ۹۷ از ایران رفت

انتشار عمومی اسناد ارسالی فیفا به فدراسیون فوتبال ایران درباره درآمدهای جام جهانی، از صداوسیما تا شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافت.

در این میان در روزهایی که ورزش جهان به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل است، درگیری کلامی تندی بین سرمربی سابق تیم ملی ایران با نشردهندگان اسناد فیفا پیش آمده است.

این سند به تازگی از فدراسیون فوتبال خارج شده که احتمالاً بی‌ارتباط با تحولات اخیر در مقام دبیری فدراسیون نیست که مهدی محمدنبی جای ابراهیم شکوری را گرفت.

در همین زمینه کارلوس کی‌روش سرمربی پیشین تیم ملی ایران متنی را به زبان فارسی در اینستاگرام منتشر کرد.

طبق قرارداد، پاداش سرمربی ۱۰ درصد از درآمد صعود بوده، در حالی که اسناد فیفا نشان می‌دهد او افزون بر ۲۰ درصد از مجموع درآمدها را دریافت کرده است.

آقای کی‌روش در یادداشتش از توضیح درباره مبالغ خودداری کرده. اما خطاب به منتقدانش گفته است: «ارزیابی و تقدیر از خدمات، تعهد، صداقت، وفاداری و دستاوردهایم به عهده هواداران ایرانی است و بالاتر از آنها فقط خدا می‌تواند در مورد اعمال من قضاوت کند.»

علی کفاشیان با ابراز بی‌اطلاعی درباره پرداخت‌های ثبت نشده می‌گوید واریز چنین ارقامی را به او اعلام نکرده‌اند.

در همین حال آقای سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون، ابهامات ایجاد شده را ناشی از «اشتباه اپراتور فیفا» می‌داند.

مهدی تاج رئیس وقت فدراسیون هم طبق گزارش خبرآنلاین، در سواحل آلیکانته اسپانیا به سر می‌برد.

کی‌روش نوشته است: «همه می‌دانند چه افرادی همیشه پشت آن خبرگزاری خاص بوده‌اند که فقط به عنوان انگشت‌های آلوده و‌ به نمایندگی از چهره‌های کثیف همیشگی عمل می‌کنند. روش‌های کثیف، اقدامات آلوده، رفتارهای کثیف.»

وب‌سایت تسنیم در پاسخ نوشت: «پیش‌بینی می‌کردیم او با ادبیات سخیف، فرافکنی کند و درباره هر موضوعی حرف بزند جز اصل مطلب. اگر بازی برخی به‌ هم خورده و دست‌شان با مدرک رو شده، قطعاً تسنیم مقصر نیست.»

افراد پر تعدادی از محل درآمدها برداشت کرده‌اند که در خصوص برخی، ممکن است صرفاً حقوق آنها بوده باشد.

در این میان بسیاری از هواداران کارلوس کی‌روش معتقدند او به خاطر عملکردش، هر چقدر گرفته حقش بوده است.

منتقدان نیز می‌پرسند چرا فدراسیون فوتبال تاکنون این موضوع را تکذیب می‌کرد و هر بار بحث کاهش پول ایران در حساب فیفا مطرح می‌شد، واکنش تند فدراسیون را در پی داشت.

در مجموع، ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار دلار از درآمد هشت میلیون دلاری ایران در جام جهانی به حساب کارلوس کی‌روش واریز شده.

او منتشرکنندگان اسناد فیفا را «زشت، قابل پیش‌بینی و متوسط» نامیده و تاکید می‌کند: «انتشار این اسناد توهم‌آمیز توسط آژانس خاص فقط یک قدم معمول کثیف است که سعی در پنهان کردن مدیریت مخرب فوتبال ایران دارد.»

تسنیم هم پاسخ داده است: «فقط کسانی که توهم داشته باشند، اسناد فیفا را توهم می‌خوانند. درباره مدیران هم بارها با شدیدترین نقدها از تخلفات‌شان نوشته‌ایم و جزو معدود رسانه‌هایی بودیم ادعای کذب فدراسیون درباره طلب ۱۰ میلیون دلاری از فیفا را منتشر کردیم.»

کی‌روش بدون ذکر اسم سایت تسنیم، این رسانه را ویروس نامیده و با اشاره به زمانه کرونا گفته است: «شرم بر این ویروس‌های انسانی که از فرصت استفاده می‌کنند تا فضا را مسموم کنند.»

دبیر بخش ورزشی تسنیم نیز در پاسخ نوشته: «ویروس خود شمایید. ویروسِ دلالی قطعاً کشنده‌تر است و مسمومیتش هم بیشتر.»

در پایگاه خبری فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، تاکنون مطلبی برای تایید، تصحیح یا تکذیب اسناد فیفا در خصوص پاداش‌های پنهانی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG