لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

مهناز افشار: «زبان سرخ» یک سلبریتی در فضای مجازی


مهناز افشار
مهناز افشار

سرانجام، در پی کار گروهی چند روزه رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و برخی فعالان فضای مجازی نزدیک به حاکمیت علیه مهناز افشار، بازیگر سینمای ایران، وی با شکایت یک روحانی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

کمپین علیه خانم افشار بعد از آن به راه افتاد که یک روحانی به نام مصطفی قاسمی در نزدیکی یکی از حوزه‌های علمیه در همدان به قتل رسید و باشگاه خبرنگاران جوان فیلمی از فردی بدون هویت منتشر کرد که وی را «دوست قاتل» این روحانی معرفی می‌کرد.

اگرچه این فیلم ابتدا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، انتشار آن با لوگوی باشگاه خبرنگاران جوان، به عنوان یک «سند»، به بازنشر آن در بیشتر رسانه‌های همسو و برخی غیرهمسوی داخل ایران منجر شد.

این فرد در ویدئوی یادشده از بهروز حاجیلو که پلیس ایران او را «قاتل» این طلبه معرفی می‌کند، قدردانی کرده و علت این اقدام را نیز درخواست یک روحانی برای شرکت زنان ایرانی در «جهاد نکاح» با نیروهای حشدالشعبی عنوان می‌کند، نیروهایی که مقام‌های ایرانی می‌گویند برای کمک به سیل‌زدگان خوزستانی وارد این استان شده‌اند.

توییت این روحانی که نام کاربری او در توییتر «مصطفی حجازی» بود، واکنش مهناز افشار را هم برانگیخت و او از این که عده‌ای مقابل «چنین حقارتی» ساکت مانده‌اند، انتقاد کرد.

این ماجرا باعث شد حمله گسترده‌ای از سوی کاربران اصولگرا علیه این بازیگر فعال در شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد و وی به «تحریک و ایجاد بستر و زمینه‌سازی» برای قتل روحانی ۴۶ ساله در همدان متهم شود.

با آن که این نخستین‌ بار نیست که مهناز افشار که به موضع‌گیری‌های غیرمحافظه‌کارانه مشهور است، مورد حمله حامیان حکومت قرار می‌گیرد، اما با توجه به در میان بودن موضوع قتل یک روحانی، به نظر می‌رسید انتظار می‌رفت که قوه قضائیه جمهوری اسلامی یا نهادهای امنیتی، این‌ بار ساده از کنار توییت‌های این هنرپیشه سینما نگذرند.

مهناز افشار پیش از این هم مطالبی در حمایت از «دختران خیابان انقلاب» و شماری از زندانیان عقیدتی و صنفی از جمله محمدعلی طاهری و اسماعیل بخشی، در انتقاد از «کودک‌همسری» و درباره مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی توییت کرده بود که برخی از آنها خشم محافظه‌کاران را برانگیخته بود.

وی پیش از این نیز به دلیل پرونده قضایی همسرش یاسین رامین، فرزند محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد، درباره «واردات شیر خشک فاسد» در شبکه‌های اجتماعی مورد حمله قرار گرفته بود.

این‌ بار اما آن‌ طور که خبرگزاری ایرنا نوشته، مهناز افشار با شکایت غفار دریاباری، طلبه مازندرانی که می‌گوید از عکس وی در یک حساب کاربری جعلی سوء استفاده شده، برای ادای توضیح به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.

با آن که افشار گفته وی تنها توییت حساب کاربری طلبه‌ای را که گفته می‌شود «جعلی» بود ری‌توییت کرده، اما طلبه مازندرانی می‌گوید: «من با کسی که با استفاده از تصویر من سوء استفاده می‌کند، حرفی ندارم، او یک فرد معاند و بی‌معرفت است، اما حرف حساب من با سلبریتی‌هایی است که مطالب را بدون تحقیق منتشر می‌کنند و منجر به یتیم شدن فرزندان روحانی همدانی شدند.»

با آن که ایرنا تنها از احضار این هنرپیشه به دادسرا خبر داده، باشگاه خبرنگاران جوان که از زیرمجموعه‌های معاونت سیاسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است، ادعا کرده که دادگاهی در بابل، «حکم جلب» این بازیگر سینما را صادر کرده است.

این در حالی است که در تصویر نامه منتشر شده از سوی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع درخواست نیابت قضایی از دادسرای بابل به دادسرای تهران و نه حکم جلب دیده می‌شود. در این نامه، اتهام خانم افشار نیز اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب عنوان شده است.

این ماجرا واکنش‌های بسیار گسترده‌ای را در فضای مجازی فارسی‌زبان برانگیخت و در کنار خوشحالی حامیان حکومت از تعقیب قضایی مهناز افشار، کاربران دیگری به ستایش این بازیگر پرداخته و وی را فردی «آزاده» توصیف کرده‌اند که «زبانی سرخ» دارد.

فعالان حزب‌الله در فضای مجازی علاوه بر طرح پرونده همسر مهناز افشار و تلاش برای کشیدن پای وی به این پرونده، حتی خواستار تشکیل پرونده قضایی برای عفت مرعشی، همسر اکبر هاشمی رفسنجانی نیز شده‌اند که به گفته آنها در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «به بچه‌های مردم گفت بریزید توی خیابان‌ها.»

دیگر کاربران اصولگرا نیز با استفاده از هشتگ «سلبریتی‌های بیسواد» اظهار امیدواری کرده‌اند که برای دیگر فعالان این قشر در فضای مجازی از جمله پرویز پرستویی و علی کریمی هم که به انتشار مطالب صریح در شبکه‌های اجتماعی شهره‌اند، پرونده قضایی تشکیل شود.

​کاربری به نام محمد سعید نوشت: «در مورد مهناز افشار باید گفت کسی که بدون فکر و تحقیق دهنش رو باز می‌کنه و باعث خرابی به این بزرگی می‌شه بایدم محاکمه بشه!»

شهاب هم با اشاره به کمپین گسترده رسانه‌ها و فعالان نزدیک به حاکمیت علیه افشار در روزهای اخیر نوشت: «بچه‌ها و نهادهای انقلابی تونستند حکم جلب مهناز افشار را صادر کنند.»

علیرضا درویش غلامی هم با اشاره به ماجرای سهمیه‌ای شدن بنزین در ایران، توییت کرده: «خب الحمدلله حکم بازداشت مهناز_افشار که صادر شد به دلیل انتشار خبر کذب. حالا منتظر حکم جدید هستیم برای افراد دولتی‌ای که خبر بنزین۲۵۰۰ تومانی رو منتشر کردن. چون هم اجرای این کار بدون تصویب مجلس و هم انتشار خبر کذب جرم محسوب می‌شه!»

علی مجتهدزاده هم نوشت: «يکی از مواردی که در خصوص تهديد_به_قتل به ياددارم سخنان سردار_نقدی در خصوص نشريه دانشجوئی موج بود که رسما فرمودند بنده محمدرضا نقدی فرزند جواد حکم خدا را در خصوص توهين‌کنندگان به ائمه اجرا مي‌کنم. نتيجه چه شد؟ مقايسه کنيد با ابلهانی که در خصوص مهناز_افشار قائل به اين اتهام هستند.»

شادعلی اسدی هم با دفاع از توییت انتقادی مهناز افشار، نوشت: «نظام قضایی و سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی مشکلی نداره جز توئیت مهناز افشار. مهناز افشار و خیلی‌های دیگه در فضای ملتهب شده از حضور حشد شعبی در ایران تحت تاثیر توئیت مورد اشاره قرار گرفتند. کسانی رو باید به دادگاه سپرد که حشد شعبی رو برای مانور چنگ و دندان نشان دادن به مردم وارد ایران کردند.»

کاربران دیگری هم نوشته‌اند که به عقیده آنها حکومت از ماجرای قتل روحانی همدانی برای ساکت کردن سلبریتی‌ها استفاده می‌کند که ابزارهای بالقوه تشویق مردم به اعتراض به شمار می‌روند.

برخی نیز جعلی بودن حساب کاربری روحانی خواستار پیوستن زنان ایرانی به جهاد النکاح را رد کرده و نوشته‌اند که در صورت جعلی بودن آن، به باور آنها یافتن «توییت‌کننده جعلی» کار دشواری نیست.

شهاب هم نوشته: «از ابتذال در راه رسیدن به آرمان‌های انقلاب همین بس که به جای گرفتن یقه مفسد و دزد و اختلاسگر و خرد کردن دهان ابرقدرت‌ها و استکبار، رسیدند به حکم جلب مهناز افشار. خب اگه این جوریه منم سوپر انقلابیم.»

این نخستین‌ بار نیست که محافظه‌کاران با طرح اتهام‌های مختلف علیه سلبریتی‌ها پرونده قضایی تشکیل می‌دهند، اما اولین‌ بار است که پای یک سلبریتی را به پرونده قتل یک روحانی و موضوعی با این سطح از حساسیت باز می‌کنند.

XS
SM
MD
LG