لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

مقام امنیتی: سرنخ‌هایی از عوامل انفجار تروریستی چابهار به دست آوردیم


نمایی از محل انفجار در مقابل ورودی مقر ستاد نیروی انتظامی شهرستان چابهار
نمایی از محل انفجار در مقابل ورودی مقر ستاد نیروی انتظامی شهرستان چابهار

یک روز پس از انفجار انتحاری روز پنج‌شنبه، ۱۵ آذرماه، در ستاد نیروی انتظامی شهرستان چابهار، معاون امنیتی-انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان از «کشف سرنخ‌هایی از عوامل حادثه تروریستی» خبر داد.

به گفته محمدهادی مرعشی، بر اساس پیگیری‌هایی که نیروی انتظامی و سیستم‌های اطلاعاتی انجام داده‌اند، سرنخ‌هایی از عوامل حادثه تروریستی چابهار به دست آمده است.

او ابراز امیدواری کرد که «موضوع به‌زودی روشن شود».

معاون امنیتی ـ انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در عین‌ حال تصریح کرد: «بقایای زیادی از عامل انتحاری باقی نمانده است، اما تلاش برای شناسایی آن ادامه دارد.»

این مقام امنیتی استان سیستان و بلوچستان، توضیحات و جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

در همین حال، واکنش‌های داخلی و خارجی به حادثه چابهار همچنان ادامه دارد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران، در پیامی هدف از «این دست اقدامات تروریستی» را «تفرقه‌افکنی در صفوف منسجم ملت بزرگ ایران» توصیف کرد که به نوشته جهانگیری، «دشمنان این ملک و ملت»، آن را «طراحی و اجرا» کردند.

معاون اول رئیس‌ جمهور در پیام خود این اقدامات را «محکوم به شکست» خواند که «راه به جایی نخواهد برد و بر اتحاد و انسجام بیشتر ملی می‌انجامد.»

راب مک‌کِر، سفیر بریتانیا در تهران، نیز با ‏ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان حمله چابهار در صفحه توییتر خود نوشت: هیچ وقت هیچ توجیهی برای تروریست نیست.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان از دیگر مقام‌های خارجی بود که با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود، از ایران به عنوان «کشور دوست و برادر» نام‌ برد و تاکید کرد: «دولت پاکستان، حمله تروریستی در کشور برادر خود را شدیدا محکوم می‌کند.»

فیصل در ادامه این پیام توییتر نوشت: «اقدامات و همکاری‌های مشترک کشورها برای از بین بردن تروریسم، در هر جا و از هر نوعی ضروری است.»

ماجد القطارنه، سخنگوی وزارت خارجه اردن، ضمن محکوم کردن حادثه چابهار تأکید کرد: «اردن همواره در خط مقدم تلاش برای مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی باقی خواهد ماند.»

روز پنج‌شنبه، ۱۵ آذرماه، در پی انفجار «مهیب» یک خودرو بمب‌گذاری شده، در مقابل در ورودی مقر نیروی انتظامی شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان دو نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را «تروریستی» و «انتحاری»، توصیف کرده‌اند.

به گفته مقام‌های رسمی، راننده خودرو قصد داشت تا با گذر از موانع امنیتی به داخل مقر ستاد نیروی انتظامی چابهار وارد شده و خودرو را داخل این مقر منفجر کند که با مقاومت و تیراندازی نیروهای محافظ ساختمان، مجبور به انفجار خودرو در مقابل در ورودی این ستاد شد.

برخی خبرگزاری‌ها در گزارش‌هایی اعلام کردند که گروه «انصار الفرقان» مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته‌ است.

«انصار الفرقان» گروهی منشعب از «جندالله» است و جمهوری اسلامی در خرداد سال ۹۶ اعلام کرده بود که رهبر این گروه، مولوی جلیل قنبرزهی، در سیستان و بلوچستان کشته شده است.

این گروه تاکنون مسئولیت چند انفجار در خاک ایران را بر عهده گرفته است.

شمار دیگری از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز حمله چابهار را محکوم کرده و برخی از آنها، مسئولیت این حمله را تلویحا به عربستان سعودی نسبت داده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG