لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

پلیس راهور: در تصادف زنجیره‌ای بهبهان «هیچ‌کدام از ایربگ‌ها باز نشده بود»


صحنه‌ای از تصادف زنجیره‌ای ۲۰ دی‌ماه
صحنه‌ای از تصادف زنجیره‌ای ۲۰ دی‌ماه

رئیس پلیس راهور ایران روز چهارشنبه، ۲۲ دی، با انتقاد از خودروسازان داخلی که «ارابه‌های مرگ» می‌سازند، اعلام کرد در تصادف زنجیره‌ای دو روز پیشِ بیش از پنجاه خودرو در بهبهان، «هیچ‌کدام از ایربگ‌های خودروها باز نشده بود».

به گزارش ایرنا، این مقام پلیس همچنین افزود که در ایران در هر ساعت «نزدیک به دو نفر» جان می‌بازند و «به‌ازای هر نفر فوتی در اثر تصادف، ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح داریم».

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، همچنین اشاره کرد ۳۲ درصد تصادفات در ایران به‌ دلیل «عدم توجه به جلو» رخ می‌دهد، اما در عین حال تأکید کرد: «این‌که همیشه بگوییم راننده مقصر است قبول، اما نقش سازمان‌های دیگر چه می‌شود؟»

در تصادف زنجیره‌ای بیش از پنجاه خودرو در جاده بهبهان - رامهرمز که صبح روز دوشنبه، ۲۰ دی، رخ داد، پنج نفر کشته و ۴۱ نفر مصدوم شدند.

در گزارش‌های رسمی نوع و مدل خودروهای تصادف‌کرده اعلام نشده، اما در تصاویر منتشرشده، اغلب خودروها پراید، سمند و انواعی از پژو هستند که رئیس پلیس راهور می‌گوید ایربگ هیچ‌یک از آن‌ها باز نشده است.

در روز حادثه، رئیس پلیس‌ راه خوزستان دلیل وقوع تصادف را «تخطی از سرعت مطمئن و عدم رعایت فاصله طولی در حالت مه‌گرفتگی شدید جاده» اعلام کرده بود.

بر اساس آمار دیگری که رئیس‌ پلیس راهور اعلام کرد، «۳۲ درصد از فوتی‌های تصادفات رانندگی مربوط به آن دسته از سرنشینان وسایل نقلیه است که از کمربند ایمنی استفاده نکرده‌اند. ۲۵ درصد رانندگان هستند که عامل مرگ خود و دیگران می‌شوند و موتورسیکلت‌سواران با ۲۴ درصد و عابران هم با ۱۹ درصد از دیگر فوتی‌های تصادفات هستند».

در تازه‌ترین تصادف مرگبار پرتلفات، در روز چهارم دی سال جاری تصادف یک اتوبوس حامل کارگران نفتی در جاده اهواز – خرمشهر منجر به مرگ ده کارگر شده بود.

ایران یکی از مرگبارترین کشورهای منطقه در حوادث رانندگی است. بالاترین آمار تصادف جاده‌ای ایران در دو دهه اخیر مربوط به سال ۸۴ با ۲۷ هزار کشته در سال است.

بر اساس یک برآورد رسمی، حدفاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۸ به طور متوسط سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌های ایران کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG