لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

فدراسیون جهانی شطرنج: ایران نباید از این رشته به عنوان ابزاری برای جداسازی استفاده کند


چندی پس از خبر احتمال تعلیق و محرومیت جهانی فدراسیون شطرنج ایران، دبیر این فدراسیون از عدم تعلیق ایران خبر داد اما گفت که فدراسیون جهانی شطرنج به ایران، به‌ویژه در مورد جدایی‌افکنی بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها، هشدارهایی داده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محسن سمیع‌زاده، دبیر فدراسیون شطرنج ایران، روز دوشنبه ۱۷ آذر گفت که فدراسیون جهانی شطرنج به ایران گفته است که باید اطمینان بدهد که از انتشار دیدگاه‌های سیاسی پرهیز می‌کند، به اصول المپیک و فیده احترام می‌گذارد و تاکید کرده است که «این رشته نباید به عنوان ابزاری برای جداسازی یا تحریم استفاده شود.»

او در عین حال این‌گونه خبر داد که «مجمع عمومی فدراسیون جهانی مصوب کرد دیگر هیچ کشوری در رشته شطرنج تعلیق نخواهد شد.»

نایجل شورت، نایب رئیس فدراسیون جهانی شطرنج (فیده)، روز یکشنبه ۱۸ آبان، در توئیتر نوشت که «ایران به دلیل سیاست تبعیض آشکار نسبت به اسرائیل با احتمال محرومیت از فیده روبه‌رو است».

آقای شورت که سابقه مربی‌گری تیم ملی شطرنج ایران را هم دارد، در این زمینه همچنین به وب‌سایت شطرنج ۲۴ گفت: «در حال افزایش فشار بر ایران برای پیروی از قانون هستیم و در صورت عدم موافقت، فدراسیون ایران عواقب آن را خواهد دید».

محسن سمیع‌زاده، دبیر فدراسیون شطرنج ایران، روز دوشنبه درباره آخرین نظرات فیده در مورد تیم ملی شطرنج ایران گفت که در طرح جدید فیده «به فدراسیون شطرنج همه کشورها توصیه شد که به بازیکنان کشورشان بیاموزند تا به اصول المپیک و فیده احترام بگذارند. همچنین شطرنج ملت‌ها، فرهنگ‌ها و سنت‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند و این رشته نباید به عنوان ابزاری برای جداسازی یا تحریم استفاده شود.»

وی افزود که «مجمع فدراسیون جهانی شطرنج از ایران خواست که اطمینان دهد در مسابقات رسمی فدراسیون جهانی چنین موضوعی اتفاق نیافتد و علاوه بر آن از مسئولان یا بازیکنان خواسته شود که از تبلیغ مثبت دربارهٔ تحریم خودداری کنند.»

آقای سمیع‌زاده افزود: «در طرح مجمع فدراسیون جهانی شطرنج آمده است فدراسیون‌ها از این پس از انتشار دیدگاه‌های سیاسی بر روی پایگاه اینترنتی خود اجتناب کنند، اگر موارد ذکر شده در این طرح نقض شود فدراسیون جهانی می‌تواند فدراسیون متخلف را جریمه کند.»

محسن سمیع‌زاده در پایان با دکر این‌که هم‌اکنون بیش از ۴۰ هزار شطرنج‌باز در فدراسیون شطرنج ایران فعالیت می‌کنند از «استرس‌زا» بودن این جریانات برای «بازیکنان نوجوان و جوان ایرانی» خبر داد.

پیش از این، در ماه ژوئیه، آرکادی دوورکوویچف، رئیس فیده، طی نامه‌ای به فدراسیون شطرنج ایران هشدار داده بود که طفره رفتن از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی «مصداق بارز تبعیض در ورزش» است و اگر چنین رفتاری ادامه داشته باشد، او نمی‌تواند مانع از تعلیق فدراسیون شطرنج ایران شود.

فرهاد نیکوخصال، سرپرست فدراسیون شطرنج ایران، در پاسخ به این نامه مدعی شده بود که ورزشکاران ایرانی خودشان برای شرکت در مسابقات تصمیم می‌گیرند و «مسئولان ورزش ایران هیچ دخل و تصرفی در این موضوع ندارند».

اما نایجل شورت، نایب‌رئیس فیده، این توضیحات را رد می‌کند و آن را نشانه اتفاقاتی توصیف می‌‌کند که پشت‌پرده ورزش ایران رخ می‌دهد و حتی برای اثبات ادعای خود، پناهندگی شطرنج‌بازان ایرانی به دیگر کشورها را مثال می‌زند.

غزل حکیمی‌فرد و علیرضا فیروزجا ازجمله شطرنج‌بازان نامداری هستند که طی سال گذشته در واکنش به فشار مسئولان ایرانی برای رویارونشدن آنان با شطرنج‌بازان اسرائیلی تغییر تابعیت داده‌اند.

بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طی دو دهه گذشته بیش از ۳۸ ورزشکار از ایران مهاجرت کرده‌اند که یکی از مهم‌ترین دلایل آن جلوگیری مقام‌های رسمی از رویارویی آنها با حریف‌های اسرائیلی بوده است.

XS
SM
MD
LG