لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

فدراسیون شطرنج ایران در آستانه تعلیق و محرومیت قرار گرفت


نایب‌رئیس فدراسیون جهانی شطرنج تهدید کرد که فدراسیون شطرنج ایران با تمام بازیکنان آن، به دلیل پرهیز از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی، با تعلیق و محرومیت از حضور در مسابقات بین‌المللی مواجه خواهد شد.

نایجل شورت، نایب رئیس فدراسیون جهانی شطرنج (فیده)، روز یکشنبه ۱۸ آبان، در توئیتر نوشت که «ایران به دلیل سیاست تبعیض آشکار نسبت به اسرائیل با احتمال محرومیت از فیده روبرو است».

آقای شورت که سابقه مربی‌گری تیم ملی شطرنج ایران را هم دارد، در این زمینه همچنین به وب‌سایت شطرنج ۲۴ گفت: «در حال افزایش فشار بر ایران برای پیروی از قانون هستیم و در صورت عدم موافقت، فدراسیون ایران عواقب آن را خواهد دید».

پیش از این هشدارهای دیگری در مورد تعلیق شطرنج ایران در ارتباط با موضوع رودررو نشدن با شطرنج‌بازان اسرائیلی و مذاکرات مسئولان ایرانی با فیده در این باره مطرح شده بود.

با این حال، اگر فدراسیون نتواند استدلال قانع‌کننده‌ای به فیده ارائه دهد و تعلیق ایران عملی شود، نام ایران از فهرست رده‌بندی برترین کشورهای شطرنج جهان پاک خواهد شد و بازیکنان ایرانی نیز جایگاه خود را در رده جهانی از دست خواهند داد.

این در حالی است که نایجل شورت قطعنامه‌ای را تدوین و منتشر کرده که در آن به طفره رفتن شطرنج‌بازان ایرانی از مقابله با اسرائیلی‌ها اشاره رفته و گفته شده که در سال گذشته ۱۲ مورد پیش آمده که شطرنج‌بازان ایرانی به بهانه‌های مختلف از رقابت با شطرنج‌بازان اسرائیلی طفره رفته‌اند.

نایب‌رئیس فیده تأکید کرده است که با حفظ روند فعلی فدراسیون شطرنج ایران، «با توجه به اخطارهای قبلی که در این زمینه گرفته‌اند، قطعاً تعلیق می‌شوند».

پیش از این، در ماه ژوئیه، آرکادی دوورکوویچف، رئیس فیده، طی نامه‌ای به فدراسیون شطرنج ایران هشدار داده بود که طفره رفتن از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی «مصداق بارز تبعیض در ورزش» است و اگر چنین رفتاری ادامه داشته باشد، او نمی‌تواند مانع از تعلیق فدراسیون شطرنج ایران شود.

فرهاد نیکوخصال، سرپرست فدراسیون شطرنج ایران، در پاسخ به این نامه مدعی شده بود که ورزشکاران ایرانی خودشان برای شرکت در مسابقات تصمیم می‌گیرند و «مسئولان ورزش ایران هیچ دخل و تصرفی در این موضوع ندارند».

اما نایجل شورت، نایب‌رئیس فیده، این توضیحات را رد می‌کند و آن را نشانه اتفاقاتی توصیف می‌‌کند که پشت‌پرده ورزش ایران رخ می‌دهد و حتی برای اثبات ادعای خود، پناهندگی شطرنج‌بازان ایرانی به دیگر کشورها را مثال می‌زند.

غزل حکیمی‌فرد و علیرضا فیروزجا ازجمله شطرنج‌بازان نامداری هستند که طی سال گذشته در واکنش به فشار مسئولان ایرانی برای رویارونشدن آنان با شطرنج‌بازان اسرائیلی تغییر تابعیت داده‌اند.

بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طی دو دهه گذشته بیش از ۳۸ ورزشکار از ایران مهاجرت کرده‌اند که یکی از مهم‌ترین دلایل آن جلوگیری مقام‌های رسمی از رویارویی آنها با حریف‌های اسرائیلی بوده است.

خطر تعلیق و محرومیت فدراسیون شطرنج ایران در حالی مطرح شده که پرونده تعلیق فدراسیون جودو به دلیل پرهیز از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی هنوز باز است و گفته می‌شود فدراسیون کشتی ایران هم به‌زودی با چنین مشکلی روبه‌رو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG