لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

ایران هنوز تصمیمی برای محدود کردن پروازهای چین «نگرفته است»


برخی کشورها و نیز شرکت‌های بزرگ چند ملیتی محدودیت‌های سفری به چین یا از چین وضع کرده‌اند. (در تصویر شماری از مسافران چینی در فرودگاه کلمبو، سری‌لانکا)
برخی کشورها و نیز شرکت‌های بزرگ چند ملیتی محدودیت‌های سفری به چین یا از چین وضع کرده‌اند. (در تصویر شماری از مسافران چینی در فرودگاه کلمبو، سری‌لانکا)

سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران می‌گوید «غربالگری‌ ویروس کرونا در مبادی کشور و فرودگاه‌های بین‌المللی با جدیت ادامه دارد» اما تصمیمی برای محدودیت پروازهای چین گرفته نشده است.

همزمان شمار اعلام‌شده مبتلایان به ویروس کرونای تازه در چین به حدود ۱۰ هزار نفر رسیده، شمار قربانیان از ۲۰۰ نفر گذشته، و شماری از کشورهای محدودیت‌های سفری به چین اعمال کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا بامداد ۱۱ بهمن از رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی، نقل کرده که «رصد و پایش این ویروس به صورت مستمر انجام می‌شود».

آقای جعفرزاده همزمان درباره احتمال برقراری محدودیت یا ممنوعیت پروازهای بین‌المللی از چین به ایران گفته «فعلا گزارشی در این زمینه نداشته‌ایم و تصمیمی درباره قطع یا محدودیت پروازها در این مسیر گرفته نشده است».

روز پنج‌شنبه رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از اخباری در مورد رصد موارد ویروس کرونای جدید در اقلیم کردستان عراق خبر داده بود. ابراهیم شکیبا در همین رابطه این احتمال را مطرح کرده بود که ویروس «پشت مرزهای غرب کشور رسیده است».

با وجود این اظهارات هنوز هیچ گزارش رسمی از تشخیص این ویروس در عراق منتشر نشده‌است.

تمامی موارد جان‌باختگان پیامدهای ابتلا به ویروس کرونا تا کنون در خود چین ثبت شده‌اند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سطح هشدار برای سفر به چین به درجه ۴ افزایش یافته و از شهروندان خواست از سفر به این کشور دوری کنند.

آلمان نیز هشدار مشابهی را صادر کرده‌است.

ژاپن سطح هشدار را به «۲» رسانده و از شهروندان خود خواسته به جز موارد ضروری از سفر به چین خودداری کنند. نخست‌وزیر ژاپن در عین حال اعلام کرده خارجیانی که ویروس کرونای تازه را گرفته باشند، حق ورود به ژاپن را نخواهند داشت.

فیلیپین نیز ورود تمامی شهروندان چینی از استان هوبئی، که ووهان در آن قرار دارد، را ممنوع کرده‌است.

فیس‌بوک، مایکروسافت و برخی دیگر شرکت‌های بزرگ نیز از کارکنان خود خواسته‌اند فعلا راهی چین نشوند.

گوگل موقتا تمامی دفاتر خود در چین را تعطیل کرده‌است. بنا بر گزارش «ورج» این شرکت حتی دفاتر خود در هنگ‌کنگ و تایوان را نیز موقتا تعطیل کرده است.

کروناویروس‌ها دربرگیرنده انواعی از ویروس‌ها از سرماخوردگی تا بیماری مرگبار «سارس» هستند. ویروس کرونایی که تازه کشف شده و هنوز راه درمان مشخص یا واکسنی برای آن پیدا نشده، ظاهرا از شهر ووهان آغاز شده‌است. شمار مبتلایان به این ویروس در حال حاضر از شمار مبتلایان به سارس در سراسر جهان بیشتر شده است.

در جریان شیوع کروناویروس‌ها به شهروندان توصیه می‌شود به موارد شستن دست‌های خود با آب پاکیزه و مواد شوینده بیافزایند، حتما دهان خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانند، از دست زدن به دهان و بینی خود خودداری کنند، از حضور در مکان‌های همگانی و شلوغ که احتمال وجود ویروس در آن‌ها وجود دارد، یا نزدیک شدن به افراد بیمار پرهیز کنند.

منابع: رویترز، ورج، سی‌ان‌ان فیلیپین، سی‌ان‌ان، خبرگزاری آلمان، کیودو/۲
XS
SM
MD
LG