لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

افت واردات نفتی چین از ایران


آمارهای جدید گمرک چین حاکی از افت قابل توجه واردات این کشور از ایران طی چهار ماه ابتدایی سال است. در این مدت، صادرات نفتی ایران به چین سقوط کرده، اما صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی به این کشور ۱.۵ درصد افزایش داشته است.

البته، در ماه گذشته صادرات غیرنفتی ایران به چین دچار افتی ۲۴ درصدی شده بود.

گمرک چین روز یکشنبه ۴ خرداد ماه کلیات تجارت خارجی و روز دوشنبه جزئیات آن را منتشر کرد.

این آمارها نشان می‌دهد کل صادرات نفتی و غیرنفتی جمهوری اسلامی به این کشور از بالای ۶ میلیارد دلار در چهار ماه ابتدایی سال گذشته میلادی به ۲ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار در دور مشابه امسال رسیده است.

به رغم سقوط صادرات ایران به چین، واردات جمهوری اسلامی از این کشور طی دوره یاد شده بیش از ۳ درصد افزایش داشته و به ۲ میلیارد و ۹۲۶ میلیون دلار رسیده‌است.

چین بزرگترین شریک بازرگانی ایران است، اما طی دو سال گذشته، میزان تجارت آن با جمهوری اسلامی به طور محسوسی افت کرده است.

مقایسه آمارهای چهار ماه ابتدایی سال جاری با دور مشابه سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد واردات چین از ایران بیش از ۷۰ درصد و صادراتش به ایران بیش از ۴۸ درصد افت داشته است.

تجارت نفتی

جزئیات آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که متوسط واردات روزانه نفت از ایران از ژانویه تا آوریل سال جاری ۹۱ هزار بشکه به ارزش ۵۶۶ میلیون دلار بوده است.

حجم صادرات نفت ایران در این مدت نسبت به دور مشابه پارسال بیش از شش برابر افت داشته و ارزش نفت صادراتی نیز ۷.۵ برابر کمتر شده است.

همچنین جزئیات آمارهای ماهانه نشان می‌دهد که چین در ماه آوریل روزانه ۱۲۷ هزار بشکه نفت از ایران دریافت کرده که دو برابر ماه قبل آن است. اما به خاطر افت چشمگیر قیمت نفت در ماه گذشته نسبت به ماه مارس، ارزش نفت تحویلی از ایران کمتر از ۴ درصد افزایش داشته است.

تجارت غیرنفتی

آمارهای چین نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران به چین در ماه آوریل به ۴۱۳ میلیون دلار رسیده که نسبت به آوریل پارسال حدود یک چهارم افت نشان می‌دهد.

دقیقا معلوم نیست آیا شیوع کرونا عامل افت چشمگیر صادرات غیرنفتی ایران به چین طی ماه گذشته بوده است یا نه؛ اوج شیوع کرونا در چین، طی ماه‌های ژانویه و فوریه بود. شیوع کرونا در ایران نیز در نیمه دوم ماه فوریه گزارش شد و از آن زمان کشور به شدت درگیر کرونا است.

جزئیات آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد با وجود شیوع کرونا در این کشور، واردات غیرنفتی‌اش از ایران در سه ماهه اول سال نسبت به دور مشابه پارسال افزایش داشته، اما در چهارمین ماه به شدت سقوط کرده است.

در مجموع کل واردات غیر نفتی چین از ایران در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ حدود ۱ میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار بوده که نسبت به دور مشابه پارسال ۲۴ میلیون دلار، معادل کمتر از ۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG