لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

انتقاد صادق لاریجانی از انتقادهای حقوق بشری آمریکا به چین


صادق لاریجانی گفته انتقادهای آمریکا از نقض حقوق مسلمانان در چین، دخالت در امور داخلی این کشور است.
صادق لاریجانی گفته انتقادهای آمریکا از نقض حقوق مسلمانان در چین، دخالت در امور داخلی این کشور است.

رئيس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران از آنچه که «ادعاهای حقوق بشری» آمریکا علیه چین خواند، انتقاد کرد و آن را «دخالت در امور داخلی چین» دانست.

صادق لاریجانی روز دوشنبه هفتم مرداد در دیدار با سونگ تائو، وزیر بین‌الملل حزب حاکم چین، دلیل انتقادهای حقوق بشری آمریکا علیه چین را تلاش برای به گفته او، «تحمیل ارزش‌های آمریکایی به دیگر کشورها» عنوان کرد.

مهم‌ترین محور انتقادهای آمریکا علیه چین، بدرفتاری این کشور علیه مسلمانان سین‌کیانگ است.

ابراز نارضایتی رئيس مجمع تشخیص مصلحت نظام از طرح انتقاد علیه چین در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی بارها از سکوت کشورهای دیگر درباره «نقض حقوق مسلمانان» در کشورهایی چون یمن، بحرین و میانمار انتقاد کرده است.

کشورهای غربی از جمله آمریکا منتقد بازداشت و فرستادن یک میلیون مسلمان استان سین ‌کیانگ به اردوگاه‌هایی هستند که چین از آن به عنوان «کمپ آموزشی اجباری» یاد می‌کند.

با این حال، صادق لاریجانی گفته است: «احساس می کنیم که آمریکایی‌ها به دنبال تحریک قومیت‌ها در چین هستند».

او همچنین به مقام‌های چینی پیشنهاد داده که تجربه خودشان در زمینه «مدیریت فضای مجازی» را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند و در زمینه حقوق بشر کار مشترک کنند.

همکاری در زمینه «تمدن و فرهنگ ایرانی – اسلامی» با محوریت غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، از دیگر پیشنهادات صادق لاریجانی در این دیدار بوده است.

سونگ تائو، وزیر بین‌الملل حزب حاکم چین نیز در این دیدار اظهارات صادق لاریجانی را تایید کرده و گفته که آمریکا با معیارهای خودش از این کشور انتقاد می‌کند و «با وضعیت داخلی خود، حق ندارند به ارزیابی وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها اقدام کند».

نمایندگان ۲۲ کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل روز ۲۰ تیرماه امسال با انتشار نامه‌ای از پکن خواستند آزادی مسلمانان سین‌کیانگ را تأمین کند و به بازداشت‌های «خودسرانه» پایان دهد.

در واکنش به این انتقادها، جِنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، این نامه را غیرمنصفانه و توام با افترا خواند و گفت «حقوق بشر، دستمایه‌ سیاسی» شده است.

سازمان دید‌ه‌بان حقوق بشر اردیبهشت امسال مقام‌های چین را متهم کرد که از نرم‌افزار جاسوسی برای زیر نظر گرفتن بخش بزرگی از جمعیت مسلمانان استفاده می‌کنند.

سام براونبَک، نماینده آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی، ۲۱ اردیبهشت امسال از سکوت اغلب کشورهای اسلامی در برابر «بازداشت‌های جمعی» اویغورهای مسلمان در چین ابراز یاس و ناامیدی کرد.

وی گفت علت سکوت اکثر حاکمان اسلامی این است که حقوق بشر در کشور آنها نیز وضعیت بدی دارد.

منبع: خبرگزاری فارس، روزنامه گاردین، گزارش‌های وب‌سایت رادیو فردا / ر.ح / ک.ر
XS
SM
MD
LG