لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

جشنی که اختلافات را آشکار کرد


یکی از خبرسازترین اتفاقات هفته گذشته در جریان مراسم اهدای جوایز انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، اظهارات تند جمشید مشایخی، در انتقاد از توجه زیاد منتقدان به عزت‌الله انتظامی بود.
یکی از خبرسازترین اتفاقات هفته گذشته در جریان مراسم اهدای جوایز انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، اظهارات تند جمشید مشایخی، در انتقاد از توجه زیاد منتقدان به عزت‌الله انتظامی بود.

اتفاقاتی که هفته گذشته در جریان مراسم اهدای جوایز انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی روی داد، سینمای ایران را کاملا تحت تاثیر قرار داد.

این اتفاقات، اختلافات و جهت گیری‌های مختلفی را که میان سینماگران ایرانی وجود دارد، به شکل کاملا آشکاری نمایان کرد و زمینه ساز بحث‌های مختلفی درباره دلایل وجود این مسائل و تاثیر آنها شد.

یکی از خبرسازترین این اتفاقات، اظهارات تند جمشید مشایخی، بازیگر قدیمی در انتقاد از توجه زیاد منتقدان به بازیگر هم نسل تقدیر شده‌اش عزت‌الله انتظامی بود.

بیان این صحبت‌ها با ابراز نظرهای دیگری از سوی برخی منتقدان و بازیگران جوان‌تر در حمایت یا انتقاد از آقایان مشایخی و انتظامی در همان جشن همراه شد تا دامنه اختلاف نظرها آشکارتر شود.

در اتفاقی دیگر جعفر پناهی نیز حاضر نشد جزو اهدا کنندگان جایزه به محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم بحث انگیر «ماجرای نیمروز» باشد. آقای پناهی پس از خروج محمدحسین مهدویان از صحنه در اظهاراتی با طرح موضوع «سینمای دولتی»، خواستار اختصاص دادن دست‌کم یک سالن سینما به فیلم‌های خود و همفکرانش شد.

این اظهارات خود زمینه‌ساز بحث‌های گسترده درباره منابع مادی تولید در سینمای ایران و سهم سینماگران مختلف از آنها شد.

مجموع این اتفاقات و برخی اظهارنظرهای دیگر در همان جشن باعث شد تا برخی تحلیل گران، جشن اخیر انجمن منتقدان را بازتابی از کلیت فعلی پر اختلاف فعالان سینمایی در ایران بدانند.

اتفاقات رخ داده در جشن منتقدان و واکنش‌ها به آنها را این هفته در مجله هفتگی صحنه در گفت و گو با مصطفی عزیزی از تهیه کنندگان سینما و تلویزیون ایران بررسی کرده‌ام.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG