لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۳

رئیس شورای شهر یزد: مجری حکم برکناری سپنتا نیکنام نخواهم بود


غلامعلی سفید رئیس شورای شهر یزد نسبت به «پیامدهای سیاسی داخلی و خارجی» حکم برکناری نماینده زرتشتی این شورا هشدار داده است.
غلامعلی سفید رئیس شورای شهر یزد نسبت به «پیامدهای سیاسی داخلی و خارجی» حکم برکناری نماینده زرتشتی این شورا هشدار داده است.

رئیس شورای شهر یزد تاکید کرد که تن به اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر برکناری سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی این شورا، نخواهد داد و این حکم را برخلاف آزادی و دین‌داری می‌داند.

دیوان عدالت ادارای با استناد به نظر آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را ممنوع دانسته است، رای به برکناری آقای نیکنام از عضویت در شورای شهر یزد داده است.

اما روز چهارشنبه ۱۹ مهر ویدئویی از غلامعلی سفید رئیس شورای شهر یزد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که می‌گوید چنین حکمی نه برای او توجیه‌پذیر است و نه می‌تواند مردم را توجیه کند.

وی با اشاره به عضویت سپنتا نیکنام در دوره قبلی شورای شهر یزد اظهار داشت: «ما باید توجیه شویم و بتوانیم مردم را هم توجیه کنیم. فردی عضو شورا بوده و چهار سال کار کرده و این مسئله بر خلاف شرع نبوده، اما یکدفعه حضورش این دوره خلاف شرع می‌شود. یکدفعه ضوابط و قواعد و پایه‌های تصمیم‌گیری تغییر می‌کند».

آقای سفید در ادامه این سخنرانی خطاب به دیگر اعضای شورای شهر یزد گفته است: «بنده اعلام می‌کنم که مجری این دستورالعمل نخواهم بود. هر زمان که [اجرای این حکم] قطعی شد یکی از شما رئیس شورا خواهید شد و شما انجامش بدهید. این حکم با عقل من، دین من و آن چه از دینداری و آزادی می‌دانم، سازگار نیست».

زمان دقیق سخنرانی غلامعلی سفید در این ویدئو مشخص نیست، اما وی در محل شورای شهر یزد و در جایگاه ریاست شورا این سخنان را بیان کرده است.

آقای سفید که قبلا استاندار یزد بوده است، پیش از این نیز نسبت به «پیامدهای سیاسی داخلی و خارجی» این حکم هشدار داده و تاکید کرده بود که تلاش می‌کند اجرا نشود.

حکم تعلیق موقت سپنتا نیکنام روز ۱۶ مهر اعلام شد و او اکنون در یک مرخصی اجباری ۱۵ روزه به‌سر می‌برد.

پیش از این علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز حکم دیوان عدالت اداری را «خلاف قانون» توصیف کرده بود.

در عین حال اسفندیار بختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس هم با اعتراض به حکم دیوان عدالت اداری گفته است که سپنتا نیکنام رای آورده و باید به جایگاهش برسد.

XS
SM
MD
LG