لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

ایران می‌گوید ایالات متحده تبادل زندانیان را به مذاکرات هسته‌ای پیوند زده است


ایران بار دیگر مدعی شد که ایالات متحده بحث تبادل زندانیان را به مذاکرات هسته‌ای پیوند زده و در غیر این صورت تهران برای انجام آن آمادگی دارد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به بحث‌ها پیرامون تبادل ۱۰ زندانی بین جمهوری اسلامی و آمریکا اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران بارها و بطور مکرر در سال‌های گذشته برای تبادل زندانیان با هدف حفظ کرامت انسانی افراد محبوس و خانواده‌های آنان اعلام آمادگی کرده است.»

وی افزود: «اعلام آمادگی ما محدود به دولت آقای بایدن نبوده و اگر تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده بخاطر عدم آمادگی دولت پیشین و کنونی آمریکا بوده است.»

سه روز قبل از این اظهارات، عباس عراقچی، نماینده ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، در رشته‌توئیتی نوشت که جمهوری اسلامی مشروط بر آن که ایالات متحده و بریتانیا به تعهدات خود عمل کنند، آماده آزادی فوری ۱۰ زندانی است.

آقای عراقچی مشخص نکرد که ایران از این دو کشور چه درخواستی در ازای آزادی زندانیان دارد یا خواستار آزادی چه کسانی است و صرفا واشینگتن و لندن را متهم ساخت که با «اهداف سیاسی» بحث تبادل زندانیان را به مذاکرات برجام گره زده و مانع انجام آن شده‌اند.

این اظهارات اما واکنش بلافاصله سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده را در پی داشت که تاکید کرد در خصوص موضوع زندانیان هیچ توافقی وجود ندارد و اگر واقعا ایران به دنبال نشان دادن حرکت انسان‌دوستانه است، تنها کافی است که این زندانی‌ها را آزاد کند.

ند پرایس با اشاره به سخنان عباس عراقچی عنوان کرد که «او می‌گوید ما توافق (درباره زندانیان) را به گروگان گرفته‌ایم، در حالی که دولت وی چهار آمریکایی بی‌گناه را به ناحق سال‌هاست که زندانی کرده است».

با این همه سخنگوی دولت ایران بار دیگر مدعی توافق میان تهران و واشینگتن بر سر مبادله زندانیان شد.

آقای ربیعی گفت: «متاسفانه به نظر می‌رسد برخلاف تفاهم‌های صورت گرفته، دولت آمریکا به دلایلی که برای ما ناروشن و غیرقابل قبول است، آزادی زندانیان را به مذاکرات برجام پیوند زده که از نظر ما غیرضروری و بی‌مبناست.»

وی افزود: «ما دولت آمریکا را تشویق می‌کنیم که با کنار گذاشتن این رویکرد غیرسازنده به حقوق انسانی زندانیان و عزیزان آنان، بیش از مسائل سیاسی رایج اهمیت دهد. لازم به گفتن نیست که مسئولیت هر گونه تاخیری در آزادی زندانیان طرفین بر عهده دولت آمریکاست.»

سیامک نمازی، مراد طاهباز، فعال محیط زیست، و عماد شرقی، یک بازرگان ایرانی-آمریکایی، از جمله افراد دو تابعیتی زندانی در ایران هستند. باقر نمازی، پدر سیامک نمازی هم که برای کمک به فرزند خود راهی ایران شده بود در سال ۱۳۹۵ بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام همکاری با دولت آمریکا به ۱۰ سال محکوم شد. او اگرچه هم‌اکنون در بیرون از زندان و در مرخصی پزشکی است، اما اجازه خروج از ایران را ندارد،

علی ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارسال نامه‌ای توسط جو بایدن برای ایران تاکید داشت که «این خبر در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است و مراجع رسمی آن را تایید نمی‌کنند».

ایران و ایالات متحده شش دور مذاکرات غیرمستقیم را در وین با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام داده‌اند تا توافق هسته‌ای موسوم به برجام بار دیگر احیا شود. اما اکنون فاصله میان دور ششم مذاکرات با دور بعدی طولانی شده است. مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که این مذاکرات را دولت بعدی ایران به ریاست ابراهیم رئیسی دنبال خواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG