لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

معاون زنگنه: شرایط برای بازگردانی «سریع» تولید نفت ایران آماده است


فرخ علیخانی
فرخ علیخانی

معاون تولید شرکت ملی نفت ایران می‌گوید برنامه‌ریزی «دقیقی» برای بازگردانی تولید نفت به رقم پیش از تحریم‌ها در بازه‌های زمانی یک‌هفته‌ای، یک‌ماهه و سه‌ماهه انجام شده و در صورت رفع تحریم‌ها، بخش عمده تولید نفت کشور در عرض تنها یک‌ ماه احیا می‌شود.

فرخ علیخانی روز چهارشنبه، ۱۹ خرداد، به خبرگزاری شانا گفت: «اگرچه بازه زمانی مورد نیاز برای بازگردانی کامل تولید را سه‌ماهه در نظر گرفته‌ایم، اما بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و مقدماتی که فراهم شده است، پیش‌بینی می‌کنیم عمده ظرفیت هدف‌گذاری‌شده را طی یک‌ ماه احیا کنیم.»

اظهارات آقای علیخانی درباره احیای تولید نفت کشور طی سه ماه در حالی است که در دور قبل رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۵ بر اساس برجام، ۹ ماه طول کشید تا تولید ایران به سطح قبل از تحریم‌ها برسد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز با پوشش اظهارات آقای علیخانی گزارش داد که صادرات نفت و میعانات گازی ایران در انتهای سال ۲۰۱۶، یعنی یک سال بعد از اجرایی شدن برجام، به دو میلیون بشکه رسیده بود و نهایتا در آستانه خروج آمریکا از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ به ۲.۸ میلیون بشکه در روز اوج گرفت.

ایران پارسال روزانه تنها ۳۲۰ هزار بشکه صادرات نفت داشت، اما در پنج ماه ابتدایی سال جاری میلادی این رقم تقریبا دو برابر شده است.

تولید نفت ایران نیز در دوران قبل از تحریم‌ها به ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسیده بود، اما پارسال این رقم نصف شد و در ماه گذشته میلادی به حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز رسید.

آقای علیخانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به هزینه‌کرد ۸۰۰ میلیون دلاری برای احیای چاه‌های نفتی در پسابرجام، هزینه‌های لازم برای بازگردانی ظرفیت تولید نفت به مقدار پیش از تحریم در این مقطع زمانی چقدر برآورد می‌شود، اعلام کرد: «به هر حال طبیعی است احیای چاه‌ها و بازگردانی تولید هزینه‌هایی خواهد داشت.»

ایران به خاطر کاهش صادرات نفت، درِ بخش بزرگی از چاه‌های نفتی خود را بسته و تولید خود را کاهش داده است.

آنتونی بلینکن اخیرا اعلام کرد اگر آمریکا و ایران به برجام بازگردند، هنوز هم صدها تحریم آمریکا علیه ایران به قوت خود باقی خواهد ماند. البته به نظر می‌رسد اشاره وی به تحریم‌های حقوق بشری، تسلیحاتی و امنیتی آمریکا علیه ایران است.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا سالانه ۶۰ میلیارد دلار از صادرات نفت درآمد داشت، اما این رقم پارسال به پنج میلیارد دلار سقوط کرد.

با استفاده از گزارش‌های شانا، رویترز، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG