لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

وزیر ارتباطات: عامل دستکاری در آرای مردم شناسایی شد


بر اساس گزارش ها و اطلاعات منتشر شده، در جشنواره تلویزیونی جام جم، آرای پیامکی مردم به نفع مسابقه تلویزیونی «برنده باش» یا «برنده شو»، با اجرای محمدرضا گلزار، دستکاری شده‌اند.
بر اساس گزارش ها و اطلاعات منتشر شده، در جشنواره تلویزیونی جام جم، آرای پیامکی مردم به نفع مسابقه تلویزیونی «برنده باش» یا «برنده شو»، با اجرای محمدرضا گلزار، دستکاری شده‌اند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، عصر پنج‌شنبه، ۱۶ اسفندماه، در حساب کاربری خود در توییتر با اعلام این که «عامل دستکاری در نظرات مردم شناسایی شده» نوشت: «گزارش کامل و با جزئیات فنی چگونگی دستکاری نظرات مردم در جشنواره صداوسیما، امروز نهایی و برای پلیس ارسال شد.»

چندی پیش صداوسیما و مسئولان نظرسنجی بهترین برنامه سال اعلام کردند که در شبکه نظرسنجی اختلال ایجاد و هک شده است.

اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر خود این مسئله را رد کرد و نوشت: «هک یا اختلال منتفی است. طبیعتا شناسایی آمر یا آمران و انگیزه آنها را پلیس پیگیری خواهد کرد.»

آقای آذری جهرمی توئیت‌های خود درباره «دستکاری نظرات مردم» را با هشتگ‌های «شفافیت»، «گزارش به مردم» و «حق‌الناس» منتشر کرده است.

وزیر ارتباطات پیش از این در توئیتی تصریح کرده بود که دستکاری در آرای شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پیامکی منحصر به یک روز نبوده است.

پس از نظرسنجی پیامکی تلویزیون ایران در روزهای گذشته، تعداد زیادی از کاربران اپراتورهای تلفن همراه اعلام کردند پیامک تائید ارسال رأی به برنامه «‌برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار برایشان ارسال شده، در حالی که در این رأی‌گیری شرکت نکرده بودند یا رای‌شان برنامه دیگری بوده است.

پس از انتشار این گزارش‌ها، پیشتاز بودن برنامه «نود» با اجرای عادل فردوسی‌پور تحت تاثیر قرار گرفت و برنامه «برنده باش» جایگزین آن شد.

این مسئله واکنش‌های زیادی را در پی داشت، به طوری که شماری از کاربران توئیتر از وزیر ارتباطات خواستند این مسئله را مستقیماً پیگیری کند.

همان زمان مسعود احمدی افزادی، دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم گفته بود: «جابه‌جایی آرای نظرسنجی محبوب‌ترین برنامه صداوسیما را شرکتی که از وزارت ارتباطات مجوز دارد، انجام داده است.»

اما جمال هادیان طبائی زواره، رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات در واکنش به توضیحات دبیر جشنواره جام جم تاکید کرد: «تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد تبلیغات انحصاری صدا و سیما صورت گرفته است که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات ندارد.»

به گفته هادیان، «تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد انحصاری تبلیغات صداوسیما صورت پذیرفته که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات نیز ندارد و توصیه می‌کنیم منتظر گزارش تکمیلی بمانند و سپس اظهارنظر کنند.»

حسام‌الدین آشنا، نماینده رئیس‌ جمهوری در صداوسیما نیز روز سه‌شنبه گفته بود: در صورت تشکیل جلسه شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما، موضوعات مطرح شده درباره نظرسنجی برنامه‌های محبوب تلویزیونی باید در دستور کار قرار گیرد.

برخی از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی تلاش برای تغییر آرای مردم را ناشی از تلاش مدیر شبکه سه تلویزیون ایران برای حذف برنامه «نود» دانسته‌اند.

علی فروغی که اردیبهشت‌ماه امسال رئیس شبکه سه تلویزیون ایران شد، پیش از این رئیس سازمان بسیج صداوسیما بوده و غلامعلی حداد عادل، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام، شوهرخاله اوست.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از تلاش فروغی برای حذف برنامه عادل فردوسی‌پور، مجری مشهور برنامه فوتبالی نود، منتشر شده بود و حتی برنامه نود چند هفته‌ای از شبکه سوم پخش نشد.

منابع: خبرگزاری ایرنا، رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG