لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

«افزایش شدید» قیمت رایانه در ایران


بازار ارز طی ماه‌های اخیر دچار نوسانات شدیدی شده است و این افزایش قیمت سبب شده قیمت لوازم کامپیوتری از جمله لپ‌تاپ نیز بالا برود.

بررسی‌ها از این بازار نشان می‌دهد که قیمت انواع لپ تاپ با افزایش حداقل هشت درصدی همراه شده و در برخی برندها این افزایش قیمت تا ۱۲ درصد هم رسیده است. براساس گزارش خبرگزاری فارس در پایان سال ۹۶ هم این بازار شاهد ۲۰ درصد افزایش قیمت بود.

در میان برندهای مختلف لپ‌تاپ مایکروسافت جزو برندهای گران به حساب می‌آید. این لپ‌تاپ با ۱۶ گیگابایت رم،‌ حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و صفحه نمایش ۱۳ اینچی در حدود یازده میلیون تومان قیمت دارد.

محمدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، گفته است «در شرایط فعلی واردکنندگانی که قبل از تک نرخی شدن دلار فرآیند واردات خود را انجام داده‌اند و محصولات در گمرکات ایران و امارات قرار دارد، با مشکل ترخیص کالا مواجه هستند، زیرا گمرگ ایران با تک نرخی شدن ارز تنها ثبت سفارش و ترخیص کالا با شرایط بانکی را می‌پذیرد. واردکنندگان به دلیل آنکه محصولات گذشته خود را با ارز به نرخ بالا وارد کرده‌اند و دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان دریافت نکرده‌اند، قیمت‌گذاری محصولات خود را با دلار بازار آزاد انجام می‌دهند».

وی توضیح داده است «در صنفی که استعداد رد و بدل شدن رقم‌های میلیارد دلاری در آن وجود دارد، با ثبت سفارشی که صرفاً در روز اول انجام شد، ارز دولتی بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار به واردکنندگان این صنف تعلق نگرفت و پس از آن همه ثبت سفارش‌ها، برگشت خورد.»

برخی منابع خبری در ایران گزارش داده اند تعدادی از واردکنندگان از شرایط سوءاستفاده و محصولات را «احتکار کرده‌اند» و این موضوع یکی از دلایل عدم کاهش قیمت در بازارهای مختلف است.

در چنین شرایطی برخی از سایت‌های تکنولوژی در ایران به خریداران پیشنهاد خرید کالای دست دوم را می‌دهند تا چنین شرایطی را دور بزنند.

سایت فناوری زومیت در گزارشی آورده است افزایش نرخ دلار طی هفته‌های اخیر باعث رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها شده است. در چنین شرایطی شاید بازار خرید و فروش لپ‌ تاپ کارکرده با قیمت‌های به صرفه ‌تر بتواند به کمک متقاضیان بیاید.

سایت فناوری دیجیاتو خبر می‌دهد بازار کامپیوتر اکنون با چالش جدی مواجه شده است و اگر دولت قیمت ارز را به شکل دستوری، تک نرخی اعلام نمی‌کرد، اکنون شرایط به این صورت نبود.

سید مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز اعتقاد دارد «اگر دولت قیمت ارز را به شکل دستوری، تک نرخی اعلام نمی‌کرد، اکنون شرایط به این صورت نبود». به گفته میرمهدی اعلام نرخ دستوری ۴۲۰۰ تومان «باعث گسیختگی بازار، افزایش قیمت‌ها، فروش نرفتن کالاها و تعطیلی نسبی بازار شده است.»

در حال حاضر دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که ارز دولتی به کالاهای IT اختصاص داده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG