لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

مواجهه جنگند‌ه آمریکایی با هواپیمای ماهان؛ ایران به ایکائو اعتراض کرد


سازمان هواپیمایی ایران خواستار «رسیدگی فوری» سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) به موضوع مواجهه جنگنده‌ آمریکایی با هواپیمای مسافربری ماهان شده است.

در اطلاعیه این سازمان که روز جمعه سوم مرداد منتشر شده، گفته شده که «تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده امریکا»، «مصداق بارز نقض حقوق بین الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی» است.

ارتش ایالات متحده مواجهه یکی از جنگنده‌های خود با هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه را تائید کرده، اما در عین حال تاکید داشته که جت اف-۱۵ آمریکایی «فاصله ایمن» را با هواپیمای ایرانی رعایت کرده بود.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از لعیا جنیدی، معاون حقوقی حسن روحانی نوشته است که ایجاد «مزاحمت» برای هواپیمای مسافربری ماهان، «قابلیت تعقیب حقوقی را از جمله در شورای ایکایو و دادگاه دادگستری بین‌المللی» را دارد.

او این اقدام را «نقض آشکار امنیت هوانوردی و تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیر نظامی» توصیف کرده است.

معاون حقوقی رئيس‌جمهور ایران در عین حال توضیحات ارائه‌شده فعلی را «غیرموجه و فاقد وجه اقناعی» توصیف کرده است.

اشاره وی به اظهارات کاپیتان بیل اوربان، مقام نظامی آمریکایی است که به رویترز گفته عملیات بررسی هواپیمای ماهان به این جهت انجام شد که نسبت به امنیت نیروهای ائتلاف در پایگاه تنف اطمینان حاصل شود.

به گفته وی، زمانی که خلبان اف-۱۵ تشخیص داد این هواپیما یک هواپیمای مسافربری است از آن فاصله گرفت.

خبرگزاری ایلنا نیز به نقل از محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران نوشته که جمهوری اسلامی از ایکائو انتظار دارد علیه این اقدام آمریکا «بیانیه بدهد و نسبت به آن اعتراض کند.»

وی با بیان اینکه هواپیمای مسافربری ماهان، «در مسیر تجاری بین المللی» در حال حرکت بوده، نزدیک‌شدن جنگنده آمریکا به این هواپیما را «اقدام تروریستی» نامیده است.

آقای اسلامی بدون ارائه توضیحات بیشتر، گفته «هیچ چیز مبهمی در این پرواز وجود نداشته و تمام موضوعات در این پرواز روشن بوده است.»

پیش از این عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرده بود که تهران اقدامات قانونی و سیاسی لازم را انجام خواهد داد.

همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نوشت که ایران به زودی طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود نسبت به این حادثه را به سازمان ملل متحد اعلام خواهد کرد.

به گفته این خبرگزاری، نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان ارسال خواهد شد تا به عنوان سندی در این سازمان بین‌المللی ثبت شود.

هواپیمای مسافربری ماهان از تهران عازم بیروت بود که این حادثه پیش آمد و پس از فرود اضطراری در دمشق، پرواز خود را از سر گرفت و در فرودگاه بیروت بر زمین نشست.

منابع: ایرنا، ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ر.ح
XS
SM
MD
LG