لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

۱۱ سال گذشت؛ تداوم حبس خانگی رهبران جنبش سبز به چه معناست؟


رهبران جنبش سبز از بهمن ماه ۸۹ در حبس خانگی هستند
رهبران جنبش سبز از بهمن ماه ۸۹ در حبس خانگی هستند

حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی روز دوشنبه، ۲۵ بهمن وارد دوازدهمین سال خود شد. آنها همچنان بدون محاکمه و برگزاری هیچ گونه دادگاهی در زندان خانگی به سر می برند.

زهرا موسوی خامنه، دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با انتشار عکس هایی از پدر و مادرش و وضعیت حصر آنها در اینستاگرام خود نوشته است که حصر با هدف ایزوله کردن محصورین و دور کردن آنها از جامعه و حقوق قانونی‌شان ۱۱ ساله شد.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، در پی صدور فراخوانی برای هواداران خود به منظور اعلام همبستگی با انقلاب‌های تونس و مصر و اعتراضات در سوریه محصور شدند.

زهرا موسوی در اینستاگرام خود گزارشی از وضعیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد منتشر کرده و نوشته است: یازده سال است که کلید خانه سه شهروند در دست غریبه‌هایی مسلح است. هنوز با عبور از دو در امنیتی در کوچه باریک با دوربین‌های متعدد، زندانبان در را قفل کرده و مهمان که مجوز حضورش به دست ماموران است، زمانی را در حصر بی سرانجام، در بند بن‌بست اختر با ساکنان محصورش سهیم می‌شود.

خانم موسوی از هشتگ «حصر بی قانون» استفاده کرده و نوشته است که هنوز پشت بام خانه با قفل کلیدش در دست مأموران است. معلوم نیست شبانه‌روز دوربین‌ها و شنودهای واضح و پنهان، بی‌وقفه صدا و فیلم برای چه کسانی فراهم می‌کنند.

دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نوشته است که «هنوز هم اشتیاق وافر به تهیه فیلم و عکس با هر ترفند و تلاش و ابتکار برای اثبات اینکه آنها خوش و خرم و آزادند فروکش نکرده ‏اما با این همه ۱۱ سال است که زندگی با روش حصری، حصر بی‌قانون ظالمانه در جریان است»​.

اما چرا با گذشت یازده سال حصر بدون محاکمه و برگزاری هرگونه دادگاهی ادامه دارد؟ رضا علیجانی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی ایران در گفت‌وگو با رادیو فردا از کینه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حساسیت نهادهای امنیتی می‌گوید.

تداوم حصر رهبران جنبش سبز؛ گفت‌وگو با رضا علیجانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:02 0:00
لینک مستقیم

به گفته آقای علیجانی، حکومت و دستگاه‌های امنیتی از سایه خود هم هراس دارند و آژیر خطر را می‌کشند که یک اعتراض و انفجار زیرپوستی در جامعه در حال شکل‌گیری است بر این اساس از هر پتانسیل و هر نیروی بالقوه‌ای که بتواند بالفعل شود هراس دارند.

این فعال سیاسی از مسئولیت‌گریزی حکومت در قبال حصر می‌گوید که به گفته او در جهت کوچک جلوه دادن حصر رهبران جنبش سبز صورت می‌گیرد.

گزارش‌ها حاکی است که در ماه‌های اخیر، شرایط حصر مهدی کروبی در مقایسه با گذشته تخفیف یافته و تصاویر و گزارش‌هایی از دیدارهای او با برخی فعالان سیاسی منتشر شده است.

رضا علیجانی می‌گوید: آقای موسوی و آقای کروبی در برابر یک پیشنهاد قرار گرفتند که شما فهرستی از افراد را بدهید ما گزینش می‌کنیم که با چه کسانی دیدار کنید. آقای کروبی این پیشنهاد را پذیرفت اما آقای موسوی نپذیرفت و گفت یا با همه دیدار می‌کنم یا با هیچ کسی دیگر نمی‌کنم.

به گفته آقای علیجانی روش میرحسین موسوی، «روش درست‌تری در برخورد با حیله‌گری‌های حکومت بود»​.​

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، پیروزی محمود احمدی‌نژاد در آن انتخابات را نتیجه تقلب در شمارش آرا و مداخله نهادهای نظامی دانستند.

انتخابات آن سال در نهایت به اعتراضات گسترده‌ای در پایتخت منجر شد که حکومت ایران آن را سرکوب کرد.

بعدها از گفته‌های مقامات ایران از جمله فرمانده پیشین نیروی انتظامی چنین برآمد که حبس خانگی آن‌ها به فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجرایی شده است.

XS
SM
MD
LG