لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

سپاه پاسداران کشته شدن دو افسر خود در حمله منتسب به اسرائیل در سوریه را تایید کرد


نیروهای ارتش اسرائیل در مرز با سوریه
نیروهای ارتش اسرائیل در مرز با سوریه

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در آخرین حمله هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه، دو افسر سپاه پاسداران کشته شده‌اند. به گفته سپاه پاسداران، دو افسر کشته شده با نام‌های احسان کربلایی‌پور و مرتضی سعیدنژاد درجه سرهنگی داشتند.

رسانه‌های ایران در گزارش‌های اولیه خود این دو کشته را تنها «مدافعان حرم» توصیف کردند اما در بیانیه سپاه پاسداران تایید شد که دو سرهنگ پاسدار در حمله هوایی بامداد دوشنبه در حومه دمشق، پایتخت سوریه، کشته شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل و خاورمیانه بامداد روز ۱۶ اسفند خبر دادند که در تازه‌ترین حمله موشکی اسرائیل به سوریه، نقاط متعدد در اطراف دمشق، هدف قرار گرفت.

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، بدون اشاره به ماهیت اهدافی که به آنها حمله شد، اعلام کرد که دو تن کشته و خسارات مادی وارد شد. اما این خبرگزاری سوری، از ذکر ایرانی بودن کشته‌ها خودداری کرده بود.

حمله بامداد دوشنبه، سومین حمله منتسب به اسرائیل در سوریه در دوازده روز بود.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، ساعاتی بعد از حمله، بدون اشاره به مسئولیت احتمالی کشورش، گفت که از هر ابزار و توان نظامی برای مقابله با تهدیدات ناشی از ایران استفاده می‌کنیم. وی افزود هر زمانی که اطلاعات دقیق در باره تحرکات تهدیدآمیز دریافت کنیم، اقدام لازم انجام خواهد شد.

اسرائیل در طول جنگ داخلی سوریه در ۱۱ سال گذشته، بار و بارها به اهداف وابسته به ایران و گروه‌های متحد این کشور در سوریه، حمله کرده است.

حملات اسرائیلی از سال ۱۳۹۳ و از زمانی که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به بقای حکومت بشار اسد، در سوریه حضور نظامی یافت، تشدید شده است.

اسرائیل آشکارا گفته است که «نخواهد گذاشت» ایران یا گروه‌های متحد آن در سوریه به «تثبیت نظامی» برسند.

برخی از مقامات اسرائیل تایید کرده‌اند که هدف حملات، انهدام تسلیحاتی است که به گفته آنها جمهوری اسلامی ایران برای حزب‌الله در لبنان ارسال می‌کند.

روسیه نیز که در ۷ سال گذشته در سوریه حضور نظامی دارد، با وجودی که از روز ۵ اسفند درگیر جنگ در اوکراین است، اما تاکید کرده که هماهنگی‌های روسیه و اسرائیل بر اساس یک «مکانیسم مفید» که از سال‌ها پیش میان سران دو کشور بدست آمده، ادامه دارد.

حمله روز دوشنبه به سوریه ساعاتی پس از آن بود که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل از سفر به مسکو و مذاکرات سه ساعته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به اسرائیل بازگشته بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، غیر از تلاش اسرائیل جهت میانجی‌گری در جنگ روسیه علیه اوکراین، مسائل برجام و هماهنگی اسرائیل و روسیه در سوریه نیز در مذاکرات دو رهبر در کرملین مطرح شده بود.

سپاه پاسداران ایران در بیانیه خود با اشاره به کشته شدن دو سرهنگ پاسدار در حمله هوایی حومه دمشق، اعلام کرده که اسرائیل «تاوان این جنایت را خواهد داد».

رسانه‌های ایران اعلام کردند که آیین خاکسپاری دو افسر سپاهی روز ۱۸ اسفند برگزار خواهد شد.

اذعان جمهوری اسلامی به کشته شدن نظامیان ایرانی در حملات منتسب به اسرائیل در سوریه امر چندان رایجی نیست.

ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ۲۶ تیر ۱۳۹۹ مدعی شده بود که «از آغاز حضور نظامی ایران در سوریه تنها هشت تن از نیروهای ایرانی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند».

وی اسامی هشت کشته را نیز منتشر کرده و افزوده بود که وانمود کردن به کشته شدن صدها یا هزاران تن از نیروهای ایرانی در سوریه، «عملیات روانی و دروغ‌پردازی دشمنان است».

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که اسرائیل مدت‌های طولانی در حملات در سوریه از هدف قرار دادن نیروهای حزب‌الله خودداری می‌کرد زیرا حزب‌الله تهدید کرده بود که واکنشی سخت نشان خواهد داد.

ارزیابی می‌شود که اکثر کشته‌ها از میان نیروهای اعزامی به سوریه با حمایت مالی، نظامی و لجیستیک جمهوری اسلامی ایران، نیروهای شیعی افغانی، از لشگر فاطمیون، بوده‌اند.

برخی رسانه‌های ایران در گزارش‌های جسته و گریخته خود کشته و زخمی شدن هزاران تن از نیروهای فاطمیون در سوریه را گزارش داده بودند اما هیچ‌گاه گزارش رسمی و تایید شده در این باره منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG