لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

ایران بازداشت یک شهروند آمریکایی در شهر مشهد را تایید کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه بازداشت شهروند آمریکایی در شهر مشهد را تایید، اما در عین حال گزارش‌ها درباره «آزار و اذیت این زندانی» را تکذیب کرد.

بهرام قاسمی به خبرنگاران گفت که ایران موضوع بازداشت مایکل وایت را «در نخستین روزهای دستگیری وی» از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران به اطلاع واشینگتن رسانده است.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از بازداشت یک شهروند آمریکایی به نام «مایکل آر. وایت» در مشهد و نگهداری وی در زندان وکیل‌آباد این شهر منتشر شده که وزارت خارجه آمریکا نیز آن را تایید کرده بود. این نخستین مورد بازداشت یک تبعه آمریکایی در ایران طی ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

آقای وایت که سابقه خدمت در نیروی دریایی آمریکا را دارد از اوایل مردادماه در مشهد زندانی است، اما مشخص نیست که او با چه اتهامی مواجه است. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز سرنخی در این باره به دست نمی‌دهد.

بهرام قاسمی صرفا عنوان کرده که پرونده این شهروند آمریکایی «در حال رسیدگی است» و هر زمان که مراجع ذی‌صلاح کار را به اتمام برسانند درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین رسانه‌های آمریکایی را به «فضاسازی و تشدید جنگ روانی» علیه جمهوری اسلامی متهم کرده و گفته گزارش‌هایی که این رسانه‌ها درباره « شرایط نامطلوب و آزار و اذیت» مایکل وایت منتشر کرده‌اند، «دروغ‌پردازی هدفمند» است و همه آنها «به شدت تکذیب می‌شود».

خبر حبس ماکیل وایت را نخستین بار سایت «ایران وایر» در روز یکشنبه منتشر کرد که به نقل از یک زندانی سابق در زندان وکیل‌آباد مشهد می‌گوید، آقای وایت «در کنار مجرمان خطرناک از جمله قاتلان و قاچاقچیان حرفه‌ای مواد مخدر نگهداری می‌شود و جانش در خطر است».

این گزارش اضافه می‌کند مایکل وایت برای دیدار با دوست دختر خود که در فضای مجازی با وی آشنا شده بود به ایران سفر کرده و این چندمین سفر وی به کشور بوده است.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز روز سه‌شنبه گزارشی را به نقل از مادر مایکل وایت منتشر کرد که انگیزه سفر او به ایران را دیدار با دوست دخترش اعلام کرده است.

وی تاکید کرده که از اتهام وارده به پسر خود آگاه نیست و حتی در ماه‌های اول نمی‌دانسته چه بر سر او آمده و تازه سه هفته قبل مقامات وزارت خارجه آمریکا به وی اطلاع داده‌اند که پسرش در ایران زندانی شده است.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که بازداشت مایکل وایت می‌تواند تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده را افزایش دهد.

هم‌اکنون دست‌کم سه شهروند آمریکایی دیگر در ایران زندانی یا ممنوع‌الخروج هستند که دو نفر از آنها تابعیت ایرانی - آمریکایی دارند، سیامک و محمد باقر نمازی. باقر نمازی اکنون در یک مرخصی استعلاجی بیرون از زندان به‌ سر می‌برد و ممنوع‌الخروج است.

ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون، نیز در ایران به ده سال زندان محکوم شده و در زندان است.

همچنین رابرت لوینسون، مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا زمستان سال ۱۳۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند اطلاعی از سرنوشت او ندارند.

به فهرست شهروندان آمریکایی که طی سال‌های اخیر در ایران زندانی شده‌ بودند می‌توان نام جیسون رضائیان خبرنگار نشریه واشینگتن‌پست، امیر حکمتی تفنگدار دریایی پیشین، سعید عابدینی، نوکیش مسیحی و نصرت‌الله خسروی رودسری را اضافه کرد.

در این میان آقای رضائیان با طرح شکایتی در دادگاه فدرال آمریکا درخواست یک میلیارد دلار غرامت از ایران کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا، روزنامه نیویورک‌تایمز، وبسایت ایران وایر، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG