لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

جنجال بر سر کنگره «زنان تاثیرگذار» در ایران؛ زنان گمنام برنده جایزه ۲۰ هزار یورویی شدند


جمیله علم‌الهدی (نفر سوم از راست) همسر رئیس‌جمهوری اسلامی همراه با گروهی از زنان خارجی که از آن‌ها به عنوان «زنان تاثیرگذار» برای حضور در تهران دعوت شده بود
جمیله علم‌الهدی (نفر سوم از راست) همسر رئیس‌جمهوری اسلامی همراه با گروهی از زنان خارجی که از آن‌ها به عنوان «زنان تاثیرگذار» برای حضور در تهران دعوت شده بود

در پی برگزاری کنگره «زنان تاثیرگذار جهان» با میزبانی جمیله علم‌الهدی همسر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، سایت «رویداد ۲۴» به ابعاد آن پرداخته و نوشته است هیچ‌کدام از مهمانان خارجی این کنگره، افراد مهمی نبودند و همه برندگان جایزه آن نیز «گمنام» هستند.

این گزارش همچنین به برنده شدن هفت نفر از مهمانان این کنگره اشاره کرده و از قول فاطمه حقیرالسادات، «دبیر علمی» این کنگره، گزارش داده که به هر کدام از آن‌ها ۲۰ هزار یورو (معادل یک میلیارد تومان) جایزه داده شده است.

خانم حقیرالسادات روز یکشنبه دوم بهمن در پاسخ به سوال سایت «رویداد ۲۴» درباره هویت داوران این مسابقه، از اعلام اسامی آن‌ها سرباز زد و آن را «دست‌کم برای دو سال محرمانه» دانست.

این گزارش می‌افزاید: «هزینه جوایز به انضمام هزینه برگزاری نشستی با این ابعاد بسیار هنگفت است. در صورتی که ادعای برگزارکنندگان کنگره در مورد حضور ۳۰۰ مهمان خارجی در این نشست صحت داشته باشد، هزینه بلیط هواپیما، اسکان ۵ روزه آن‌ها در هتل پارسیان اوین و گردش‌های آن‌ها در ایران سرسام‌آور خواهد بود».

در پی سرکوب اعتراضات مردمی پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد که با انتقادهای گسترده بین‌المللی روبرو شد، جمهوری اسلامی اقدام به برگزاری «کنگره زنان تاثیرگذار» جهان در روز ۳۰ دی‌ کرد.

در فهرست اولیه مهمانان این کنگره عناوینی نظیر بانوی اول کشورها، وزرا، نمایندگان مجلس، دانشمندان و کارآفرینان از ۵۸ کشور دیده می‌شد، اما در نهایت تنها آنا هاکوبیان همسر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، همراه با همسران نخست‌وزیر بورکینافاسو، رئیس‌جمهوری قرقیزستان و صربستان، همچنین چند وزیر آفریقایی حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، در کنگره یاد شده نه تنها هیچ زن تاثیرگذار شناخته‌ شده‌ای از کشورهای دوست ایران مانند روسیه، چین و سوریه، همچنین همسایه‌ها یا کشورهای مسلمان حضور نداشتند، بلکه همه هفت برنده جایزه این کنگره نیز افرادی گمنام بودند.

«رویداد ۲۴» در ادامه می‌نویسد همسر نخست‌وزیر ارمنستان در حالی در این کنگره شرکت کرده که ایران درگیر «جنگ سرد» با جمهوری آذربایجان است و بنابراین سفر بانوی اول ارمنستان به ایران، بیش از آن‌که به خاطر خود جمهوری اسلامی باشد، پیامی برای آذربایجان و متحد منطقه‌ای‌اش ترکیه است.

در همین زمینه، حسین انتظامی، معاون سابق وزیر ارشاد نیز با انتشار توئیتی انتقادی خواستار انتشار اسامی مهمانان به تفکیک کشور و حوزه سرآمدی آنان شده تا به گفته او «بشود با گوگل کردن، میزان اهمیت آنان را فهمید». او همچنین خواستار شفاف‌سازی هزینه‌های این رویداد به تفکیک هر مهمان شده است.

حسین دهباشی، فعال رسانه‌ای منتقد، نیز در توئیتی نوشته است: «چطور مهمانی دادن همسر شاه خوب بود، به همسر ر.جمهور فعلی که رسید بد شد؟ گرچه در ضیافت شام خ.دیبا ۲۰ پادشاه، ۵ شهبانو، ۲۱ شاهزاده، ۱۶ رئیس‌جمهوری، ۳ نخست‌وزیر، ۴ معاون ر.جمهور و ۶۹ وزیر خارجه آمدند و به دعوت خ.رییسی فقط همسران روسای صربستان، ارمنستان، قرقیزستان و بورکینافاسو قدم‌رنجه کردند!»

در این میان، روزنامه «مردم‌سالاری» نیز به عدم حضور زنان خارجی سرشناس در این کنگره اشاره کرده و گفته است: «در بین افرادی هم که مورد تقدیر قرار گرفتند هیچ چهره برجسته‌ای نبود».

این گزارش همچنین به انتشار تصویری بدون حجاب در شبکه‌های اجتماعی توسط مایا صباغ، فعال رسانه‌ای لبنانی و از مهمانان این کنگره، در هتل پارسیان اوین اشاره کرده است که مدعی شده بود: «در ایران ما محدودیتی نداریم».

این زن لبنانی پیشتر نیز همراه با سایر فعالان رسانه‌ای وابسته به جمهوری اسلامی برای تماشای بازی‌های جام جهانی به قطر اعزام شده بود.

«فهرست عجیب» برندگان جایزه «کنگره زنان تاثیرگذار»

سایت «رویداد ۲۴» به اسامی برندگان جایزه «کنگره زنان تاثیر‌گذار» اشاره کرده و گفته است یکی از آن‌ها واناجان سانگیران لی، استادیار شیمی دانشگاه مالایا، است که حتی خبرگزاری دولتی ایرنا او را به اشتباه یک استاد دانشگاه تایلندی معرفی کرده بود.

جایزه دوم به سوده غفوری‌فرد، دختر حسن غفوری‌فرد نماینده پیشین مجلس، عضو سابق شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و رئیس هیات بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

کازان سوا النا از کشور روسیه جایزه سوم را دریافت کرد و خانم حقیرالسادات مدعی شده است که او یک «موزیسین، فعال اجتماعی، مجسمه‌ساز و دارای دکترای بیولوژی» است، در حالی که این خانم روسی در شبکه‌های اجتماعی، خود را «خبرنگار» معرفی کرده و همکاری‌هایی نیز با دانشگاه مشهد داشته است.

سایت رویداد ۲۴ می‌نویسد: «به این ترتیب ظاهرا یک خبرنگار بی‌نام و نشان روس توسط دولت ابراهیم رئیسی به تهران دعوت شده و جایزه زن تاثیرگذار را گرفته، در حالی که تعداد زیادی از خبرنگاران زن تاثیرگذار ایران در زندانند».

ماریا بئاتریس یونس از آرژانتین نیز جایزه دریافت کرده، اما این گزارش می‌گوید نه در سخنرانی کنگره اشاره‌ای به نحوه «تاثیرگذاری» او شده و نه اطلاعاتی از او در اینترنت یافت می‌شود.

فاطمه حقیرالسادات درباره این خانم گفته است که او از دانش‌آموختگان «جامعه المصطفی» است؛ نهاد دینی-‌تبلیغاتی جمهوری اسلامی که برای گسترش شیعی‌گری در کشورهای خارجی تلاش می‌کند.

رویداد ۲۴ در ادامه می‌نویسد پن آبه شیامی هم یکی از افرادی بود که جایزه کنگره را به عنوان زن تاثیرگذار از کشور چین دریافت کرد: در مورد او هم هیچ توضیحی درباره نحوه تاثیرگذاری‌اش داده نشده، اما از خلال سخنرانی او بعد از دریافت جایزه می‌شد فهمید که او یک «تاجر چینی» است که به گفته خودش از دریافت جایزه بسیار تعجب کرده است».

با استفاده از گزارش رویداد ۲۴، مردم‌سالاری، توئیت‌های دهباشی و انتظامی، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG