لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

آمار رسمی کرونا در ایران؛ طرح ضربتی واکسیناسیون در تهران


وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۱۷ هزار و ۵۶۴ بیمار مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و در همین مدت نیز ۳۷۹ تن جان سپرده‌اند.

به گفته این وزارتخانه، در ۲۴ ساعت اخیر، بیش از ۲۵۸۱ تن از مبتلایان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شده‌اند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، مجموع جان‌باختگان به ۱۱۷ هزار و ۹۰۵ تن رسیده است.

آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت مورد تردید شماری از مقام‌های بهداشتی ایران قرار دارد و در این ارتباط گفته شده که شمار مبتلایان و جان‌باختگان، دست‌کم دو برابر این آمار رسمی است.

بر اساس آمار وزارت کشور، در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

همزمان خبرگزاری ایسنا از کلید خوردن اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون در استان تهران از روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریور، خبر داده و بر اساس آن قرار است جمعیتی در حدود ۷.۷ میلیون نفر در مدت ده روز واکسن دریافت کنند.

به گفته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، ۱۲ درصد از گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال در تهران هنوز واکسن نزده‌اند. به گفته او این مسئله می‌تواند خطرناک باشد، «زیرا این افراد جزو گروه‌های پرخطر هستند و باید واکسن بزنند».

آقای زالی گفته است که برای تسریع فرایند واکسیناسیون تهران باید در روزهای آتی حداقل ۹۵ مرکز واکسیناسیون دیگر نیز راه‌اندازی شود.

روند واکسیناسیون در ایران در هفته‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته و همزمان بحث‌های دامنه‌داری درباره مقصر اصلی تاخیر در واردات واکسن به راه افتاده و حامیان ابراهیم رئیسی، سرعت گرفتن واردات واکسن را نشانه کوتاهی دولت حسن روحانی می‌دانند و می‌گویند این دولت برای عدم واردات واکسن بهانه‌های سیاسی مطرح می‌کرد.

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس ایران اما گفته است که سفارش خرید واکسن در دولت قبلی صورت گرفته و دولت رئیسی «واکسنی سفارش نداده است».

منتقدان دولت رئیسی می‌‌گویند مواردی مانند فرمان منع واردات واکسن بریتانیایی و آمریکایی توسط رهبر جمهوری اسلامی، وعده‌ ستاد اجرایی فرمان امام برای تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن تا شهریور امسال و تحریم‌ها در این زمینه نقش داشته‌اند.

پس از ممنوعیت ورود واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به ایران، مقام‌های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام کردند که تلاش می‌کنند واکسن‌ را از دیگر کشورها وارد کنند که عمده آن‌ها سینوفارم چین و اسپوتنیک‌وی روسیه است. از این دو، دست‌کم روسیه به وعده‌ خود عمل نکرده و کمتر از تعهدش به ایران واکسن تحویل داده است.

بسیاری از تحلیلگران در همان زمان اعلام کردند که به‌ نظر می‌رسد علت اصلی ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به ایران، تلاش «ستاد فرمان اجرایی فرمان امام» برای تولید واکسن داخلی و به انحصار در آوردن بازار آن در کشور باشد.

محمد مخبر، رئيس ستاد اجرایی فرمان امام که اکنون معاون اول ابراهیم رئیسی شده، وعده داده بود که تا پایان شهریور ۵۰ میلیون واکسن کرونا تولید کرده و تحویل وزارت بهداشت می‌دهد ولی تاکنون به ادعای مقام‌های این ستاد یک و نیم میلیون واکسن تولید کرده است.

همزمان نهادهای مختلف جمهوری اسلامی به ویژه نزدیک به سپاه پاسداران از چندین واکسن رونمایی کردند که به گفته آن‌ها قرار است تولید شوند ولی هنوز از وضعیت آن‌ها خبری نیست.

این آشفتگی‌ها سبب شد که آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور طی ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش پیدا کند، امری که باعث شد رهبر جمهوری اسلامی در روز ۲۰ مرداد امسال بگوید واکسن «به هر طریق ممکن» تامین شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌‌های ایران و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG