لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

کرونا در ایران؛ شمار درگذشتگان در تهران نزدیک دوسوم مجموع قربانیان است


وزارت بهداشت آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران طی شبانه‌روز گذشته را ۲۱۱ نفر اعلام کرد و دو عضو شورای شهر تهران با بیان این‌که ۱۳۶ نفر از این تعداد مربوط به آمار تهران است، خواستار تعطیلی دوهفته‌ای پایتخت به‌جای یک هفته شدند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت ایران، با درگذشت ۲۱۱ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته، آمار رسمی قربانیان این ویروس در ایران، با افزایش نسبت به روزهای گذشته، به ۲۶ هزار و ۹۵۷ نفر رسید.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز یک‌شنبه، ۱۳ مهر، در گزارش روزانه خود از شناسایی سه هزار و ۶۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ خبر داد و گفت در حال حاضر چهار هزار و ۱۵۴ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

بر اساس این گزارش رسمی، مجموع بیماران مبتلا به کرونا در ایران نیز به نزدیک ۴۷۲ هزار نفر رسیده است.

درستی آمار روزانه و رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، همواره از سوی برخی کارشناسان مستقل مورد تردید جدی قرار گرفته و برخی منابع می‌گویند آمار ابتلا و قربانیان در ایران بین دو تا چند برابر آمار رسمی است.

وضعیت تهران

با این حال بر اساس همین گزارش‌های رسمی، دو تن از اعضای شورای شهر تهران امروز شمار قربانیان کرونا در تهران طی شبانه‌روز گذشته را ۱۳۶ نفر اعلام کردند و خواستار تعطیلی حداقل دوهفته‌ای پایتخت به‌جای تطیلی یک‌هفته‌ای شدند.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، با اشاره به اعلام محدودیت یک‌هفته‌ای که روز گذشته از سوی استانداری تهران صادر شد، گفت «جواب این‌که آیا با تعطیلی یک‌هفته‌ای می‌توان همه‌گیری را کنترل کرد، خیر است».

بنا به اطلاعیه استانداری تهران، از ‌روز شنبه ‌تا ۱۸ مهرماه فعالیت‌ برخی مراکز در استان تهران ممنوع اعلام شده است.

بر این اساس، مراکز آموزشی، مساجد، سینما، تئاتر، موزه و باغ‌موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی پربرخورد، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی و استخر‌های سرپوشیده و سالن‌های بدنسازی و نماز جمعه تعطیل یا ممنوع اعلام شده است.

با این حال خانم خداکرمی صرف اعلام محدودیت را کافی ندانست و گفت: «اگر نتوانیم این محدودیت‌ها را درست کنترل کنیم، بعد از آن باز هم شاهد اوج بیماری خواهیم بود.»

او همچنین افزود که اگر مسئولان نمی‌توانند کار و تصمیم بهتری داشته باشند،« همان اپیدمی گله‌ای» را دنبال کنند.

ناهید خداکرمی و محمدجواد حق‌شناس، دیگر عضو شورای شهر تهران، خواستار تعطیلی دوهفته‌ای تهران به جای یک هفته شدند و تأکید کرده‌اند که «اگر مسافرت‌ها محدود نشود، مجدداً شاهد حرکت ویروس به سمت نقاط پاک کشور خواهیم بود».

بنا به اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر وضعیت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد همچنان قرمز است.

چهار استان کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز هنوز در وضعیت هشدار قرار دارند.

XS
SM
MD
LG