لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

هشدار در مورد بازگشت محدودیت‌های کرونا و انتقاد از افزایش سفر در ایران


علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت ایران، با اشاره به رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، در مورد بازگشت تعطیلی‌ها و کاهش محدودیت‌ها در کشور هشدار داد.

خبرگزاری ایرنا به نقل از آقای رئیسی گزارش کرده که آمار کشوری رعایت پروتکل‌ها از ۷۸ درصد به ۲۳ درصد و در تهران از ۶۲ درصد به ۱۱ درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، نگرانی مقام‌های بهداشتی از رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی و در ادامه عادی‌سازی کرونا است.

آقای رئیسی همچنین از پلمب ۲۹۰ هزار واحد صنفی متخلف به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده است.

همزمان با این اظهارات معاون وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام کرد که این استان بار دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفته است.


روز گذشته هم سخنگوی وزارت بهداشت، ده استان را در وضعیت قرمز اعلام کرده بود.

یک مقام استانداری آذربایجان شرقی نیز می‌گوید ۹۰ درصد مردم این استان بدون ماسک از خانه خارج می‌شوند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی در گفت‌و‌گوی خبری سه‌شنبه، ۲۷ خرداد تلویزیون ایران بر اساس ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت که «بیشترین درصد ابتلای جدید مربوط به دورهمی‌ها و مراسماتی مانند جشن عروسی بوده است.»

علیار راستگو رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی از سوی شهروندان این استان را عامل «قرمز شدن» وضعیت این استان عنوان کرده و گفت این در حالی است که «چند هفته قبل وضعیت اکثر شهرستان‌های استان سفید و یا زرد بود.»

خبرگزاری ایسنا در خبر دیگری به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نوشته که «۶۰ درصد مبتلایان جدید کسانی هستند که به سفر رفته بودند».

عباس موسوی هشدار داد: «خطر ابتلا به کرونا در جریان سفرها بالا می‌رود، در واقع گردشگران دو خطر را به جان می‌خرند و امکان دارد یا خودشان به کرونا مبتلا شوند یا افراد بومی را مبتلا کنند.»

وی با هشدار درباره «خیز» دوباره ابتلا به کرونا در مازندران با افزایش ورود مسافران به استان و همچنین کاهش توجه شهروندان به رعایت اصول بهداشتی گفت که در حال حاضر، وضع شیوع کرونا در بیشتر شهرستان‌های مازندران «زرد» و در دو شهرستان «قرمز» است.

موسوی به نام این شهرستان‌ها اشاره‌ای نکرده، اما نسبت به افزایش شمار مبتلایان در صورت ادامه روند فعلی و بی‌اعتنایی به فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه در برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌ها هشدار داده است.

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG