لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

کرونا جان ۳۷۴ ایرانی دیگر را گرفت؛ افزایش تخلف در تزریق واکسن خارج از نوبت برای مسئولین


بنا بر آخرین گزارش وزرات بهداشت ایران در روز ‌شنبه چهارم اردیبهشت، در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷۴ نفر دیگر جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و بیش از ۱۸ هزار بیمار جدید شناسایی شدند.

به این ترتیب شمار جان‌باختگان کرونا در ایران به ۶۹ هزار و ۱۲۰ نفر و آمار کل مبتلایان به بیش از دو میلیون و ۳۷۷ هزار نفر رسید.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، همچنین گفت که در هفته گذشته تعداد جان‌باختگان ۴۸ درصد افزایش یافته و شمار مبتلایان با رشد ۱۷ درصدی مواجه بوده است. پنج هزار و ۱۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

وزارت بهداشت ایران در حالی‌که از ارائه آمار تفکیکی خودداری می‌کند، به طور روزانه آمار مربوط به ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد؛ آماری که منابع مستقل درباره درستی آن تردید دارند.

افزایش تخلف مسئولان در تزریق واکسن خارج از نوبت

به گزارش رسانه‌های ایران، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ هزار و ۴۸۴ دُز جدید واکسن کرونا به ایرانی‌ها تزریق شده و تعداد کامل دزهای تزریق شده به ۷۴۱ هزار و ۹۹۴ دز رسیده است.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که تاکنون در مجموع نزدیک دو میلیون و ۱۰۰ هزار دز واکسن کرونا وارد ایران شده و گزارش‌هایی مبنی‌بر افزایش تخلف‌ها در زمینه تزریق واکسن سهمیه‌ای به مسئولان منتشر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان روز جمعه، ۲۷ فروردین، خبر استفاده برخی از اعضای شورای شهر و شهرداری این شهر از سهمیه واکسن کرونای پاکبان‌ها را تایید کرد. بر اساس اظهارات شهردار آبادان، بیش از ۳۰ نفر از مدیران و مسئولان آبادانی از واکسن کرونای سهمیه پاکبانان تزریق کرده‌اند.

پس از گزارش تخلف مسئولان آبادان و علی‌آباد کتول در دریافت و تزریق واکسن خارج از نوبت، حالا وقوع تخلف مشابه دامن‌گیر سایر نقاط ایران شامل اردکان، اهواز و اصفهان نیز شده است.

در همین حال، روز شنبه اعلام شد که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان به‌دلیل تزریق غیرقانونی و خارج از نوبت واکسن کرونا به همسرش از سمت خود برکنار شده است.

رسانه‌های ایران می‌گویند این تنها یک نمونه از تخلفات گسترده‌ای است که کارکنان مرکز بهداشت استان گلستان در مورد واکسیناسیون کرونا گزارش داده‌اند.

موافقت با برگزاری مراسم شب قدر و نماز عید فطر

در همین حال، سخنگوی ستاد کرونا هم امروز گفت که ۳۰۱ شهر ایران در وضعیت قرمز و ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی به سر می‌برند. به گفته علیرضا رئیسی، ۱۸ استان روند «صعودی» و ۷ استان روند «به شدت صعودی» را تجربه می‌کنند.

این در حالی است که به‌رغم صعودی بودن شیوع کرونا در ۲۵ استان ایران، محدودیت آمد و شد در شب‌های قدر لغو و برگزاری نماز عید فطر نیز آزاد اعلام شد.

بنابر اعلام آقای رئیسی، ستاد کرونا مصوب کرده مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل مراسم برگزار شود. او افزود که در شهرهای نارنجی و قرمز هم این مراسم‌ها امکان برگزاری در فضای باز و حداکثر به مدت دو ساعت را خواهند داشت.

خبر موافقت ستاد کرونا با برگزاری مراسم‌های ماه رمضان در حالی اعلام می‌شود که پس از پایان تعطیلات نوروز مقامات ایران از خیز جدید کرونا در هفته‌های گذشته خبر دادند و مسئولان وزارت بهداشت، تجمعات و دورهمی‌های شهروندان به مناسبت نوروز را از جمله دلایل بحران فعلی کرونا اعلام کردند.

لغو پروازها از ایران به هند و پاکستان

بنا بر گزارش‌ها همزمان با شیوع گسترده کرونا در هند، طی یک ماه گذشته گونه جهش‌یافته جدیدی در این کشور شناسایی شده است که گفته می‌شود در مقایسه با گونه‌های قبلی، ۵۰ درصد سریع‌تر منتقل می‌شود و ۶۰ درصد کشنده‌تر است.

از همین رو، سازمان هواپیمایی کشور روز شنبه‌ چهارم اردیبهشت از لغو تمامی پروازها به هند و پاکستان و از این کشورها به ایران خبر داد. به گفته این سازمان، لغو پروازهای مزبور از ساعت ۲۴ امروز اجرایی می‌شود.

پیشتر سعید نمکی در نامه‌‌ای به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، از او خواسته بود که با توجه به «جهش بسیار خطرناک ویروس کرونا در هند»، «نقل و انتقال مسافر به شکل مستقیم و غیرمستقیم از این کشور متوقف شود».

این اقدام در شرایطی صورت گرفت که در روزهای گذشته بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی مدیران با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت، خواستار توقف فوری پروازها به هند شدند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری تسنیم، ایلنا، رکنا و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG