لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

بحران کرونا: بازداشت دو نفر در ایران، آماده‌باش هشت بیمارستان در تهران


عکسی که از بازدید مسئولان وزارت بهداشت از محل قرنطینه ایرانیان بازگشته از چین منتشر شده است، ۱۷ بهمن
عکسی که از بازدید مسئولان وزارت بهداشت از محل قرنطینه ایرانیان بازگشته از چین منتشر شده است، ۱۷ بهمن

در پی انتشار خبر ورود ویروس کرونا به دو شهر سنندج و بندرعباس، که طی دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد، مقامات انتظامی این شهرها ضمن تکذیب این خبرها، از بازداشت عوامل انتشار آن‌ها خبر دادند.

همزمان وزارت بهداشت نیز اعلام کرد هشت بیمارستان در تهران به حالت آماده‌باش درآمده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون اجتماعی پلیس فتا روز پنج‌شنبه، ۱۷ بهمن، از دستگیری فردی خبر داد که با انتشار کلیپی در فضای مجازی ادعا کرده بود یک نفر به علت بیماری کرونا در کردستان بستری شده است.

رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا، اتهام فرد بازداشت‌شده را «تشویش اذهان عمومی» اعلام کرد و افزود مسئولان بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کردستان ورود ویروس کرونا به این منطقه را تکذیب کرده‌اند.

به‌‌گفته این مقام انتظامی، فرد بازداشت‌شده انگیزه خود را از انتشار این ویدئو «سرگرمی و شوخی» عنوان کرده است.

همزمان، در استان هرمزگان نیز رئیس پلیس فتای این استان از شناسایی «عامل انتشار خبر کذب ورود ویروس کرونا به بندرعباس» خبر داد و گفت: «هیچ مورد بیماری از این ویروس در استان هرمزگان مشاهده نشده است.»

به‌گفته علی‌اصغر افتخاری، رئیس پلیس فتای هرمزگان، این فرد نیز «متوجه اشتباه خود شده و اظهار ندامت و پشیمانی کرده است».

در گزارشی دیگر، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از انجام آزمایش در مورد دو بیمار مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در استان زنجان خبر داد و گفت: «آزمایش مورد اول به طور قطع منفی اعلام شده، اما نتیجه نهایی آزمایش نفر دیگر طی ۲۴ ساعت آینده اعلام خواهد شد.»

به‌ گفته محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این بیمار «یک زن چینی است که در یکی از بیمارستان‌های شهر زنجان بستری است».

روز گذشته، دانشجویان و دیگر ایرانیان مقیم شهر ووهان چین، که مبدأ شیوع ویروس کرونا بوده است، وارد ایران شدند و به‌‌گفته مسئولان وزارت بهداشت، «برای قرنطینه دوهفته‌ای به محل مخصوصی منتقل شدند».

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، روز گذشته اعلام کرد که علاوه‌بر دانشجویان ایرانی در پرواز ووهان به تهران، «۶۵ نفر عراقی، ۲۴ نفر سوری و یک نفر لبنانی» نیز حضور داشتند و «با همان پرواز به کشورهای خود منتقل شدند».

آقای رئیسی همچنین از تجهیز هشت بیمارستان در تهران به «بخش ویژه بستری بیماران مشکوک به ویروس کرونا» خبر داد و افزود که در هر استان نیز یک بیمارستان برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

به‌گفته معاون وزیر بهداشت، «تمام بیمارستان‌ها در حالت آماده‌باش هستند و خوشبختانه هنوز مورد مثبتی از بیماری ویروس کرونا در ایران گزارش نشده است».

بنا بر آمار رسمی اعلام‌شده از سوی دولت چین، شمار مبتلایان به ویروس کرونا (کروناویروس جدید ۲۰۱۹) از ۲۸ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفته‌ است.

شمار قربانیان ویروس کرونا در چین تا امروز از ۵۶۵ نفر گذشته و دو نفر نیز خارج از سرزمین اصلی چین جان خود را از دست داده‌اند.

منابع: ایرنا، ایسنا، مهر، و رادیو فردا / ر.ش
XS
SM
MD
LG