لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

افزایش فشار برای محدود کردن اطلاع‌رسانی درباره کرونا؛ فقیهی بازداشت شد


کانال تلگرامی ایران تایمز روز جمعه، ۲۳ اسفند، خبر داد که مصطفی فقیهی، مدیر سایت انتخاب، بازداشت شده است.

آقای فقیهی روز ۲۰ اسفند پس از این که در توییتی نوشت «تعداد فوتی مشکوک به کرونا نزدیک به ۲۰۰۰ تن در کشور است»، به دادسرا احضار شده بود.

او از وزیر بهداشت ایران خواسته بود که آمار «واقعی» را به مردم بگوید.

علاوه بر این، فعالان حقوق بشر و نزدیکان مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز، روز پنج‌شنبه ۲۲ اسفند از بازداشت مجدد او خبر دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، آقای حاجتی با دستور شعبه ۱۰ دادیاری دادگاه انقلاب شیراز بازداشت شده است.

دلیل بازداشت مهدی حاجتی هنوز مشخص نیست، اما برخی از نزدیکان او در شبکه‌های اجتماعی این گمانه را مطرح کرده‌اند که وی به خاطر نوشته‌های اخیرش در شبکه‌های اجتماعی و انتقاد از شیوه مواجهه نهادهای حکومتی ایران با شیوع ویروس کرونا در کشور بازداشت شده است.

روز گذشته همچنین محمد مختاری، کاپیتان تیم داماش گیلان، به دلیل انتقاد از نحوه برخورد بسیج با کرونا توسط سازمان اطلاعات سپاه استان گیلان بازداشت شد.

او در استوری‌هایی که در اینستاگرام منتشر کرده بود، از نیروهای بسیج خواسته بود که صرفا به خاطر سرکوب و شلیک کردن مردم در خیابان نباشند و برای مقابله با شیوع کرونا هم فعالیت کنند.

در کرمانشاه نیز علی‌اکبر جاویدان، فرمانده پلیس این استان گفته است تاکنون ۴۳ سایت در این استان در زمینه اطلاع‌رسانی درباره کرونا شناسایی شده و «۱۶ مدیر و متولی این سایت‌ها احضار و چند مورد به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند».

وی این سایت‌ها را به انتشار «اخبار غیرواقعی» با «هدایت دشمن» متهم کرده است.

در روزهای گذشته با افزایش انتقادات از نحوه اطلاع‌رسانی و مدیریت بحران کرونا، هشدارهای مقام‌های قضایی ایران علیه فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها افزایش یافته است.

روز ۲۱ اسفند، دادستان کل کشور با صدور اطلاعیه‌ای مدیران و فعالان رسانه‌ای را تهدید کرد که با هر «اظهارنظری خارج از روال مقرر» برخورد خواهد شد.

XS
SM
MD
LG