لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران دوباره چهاررقمی شد


وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه ۱۳ تیر، بر اساس آمار رسمی، اعلام کرد که بار دیگر شمار مبتلایان روزانه به ویروس کرونا چهاررقمی شد و به هزار و هفت نفر رسید.

بر اساس آمار رسمی، آخرین بار در هفتم اردیبهشت ماه امسال آمار مبتلایان به کرونا در کشور با عدد ۱۰۰۹ نفر چهار رقمی بود و پس از آن این آمار رو به کاستی گذاشت.

بر اساس این گزارش، در شبانه‌روز گذشته هشت بیمار نیز جان خود را از دست دادند و آمار رسمی مجموع جان‌باختگان بیماری کووید در ایران به ۱۴۱ هزار و ۴۰۴ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

روند افزایشی شمار مبتلایان در حالی است که روز گذشته نیز وزارت بهداشت از افزایش «سه‌برابری» میزان مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به کرونا در هفته اول تیر خبر داد و یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم هشدار داد که احتمالاً دو سویهٔ جدید کرونا در ایران به‌زودی شایع خواهد شد.

در همین زمینه، نوید شفیق، «فوق تخصص مراقبت‌های ویژه»، نیز به خبرگزاری مهر گفته است که در حال حاضر «به‌وضوح مشاهده می‌شود تست مثبت کرونا در بیمارانی که در بخش‌ها بستری می‌شوند بیشتر شده، با وجود این‌که تعداد تست‌ها به‌شدت کمتر شده است».

به‌گفته دکتر شفیق، افزایش مجدد آمار ابتلا «می‌تواند نشان‌دهنده شروع پیک بعدی و افزایش مرگ‌ومیر در کشور باشد» و دلیل آن احتمالاً کم شدن «رعایت‌ اصول مراقبت‌های بهداشتی و زدن ماسک مانند گذشته» در میان مردم است.

این متخصص مراقبت‌های ویژه همچنین افزوده است که اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کووید «اوایل به‌صورت افزایش تعداد بیماران خود را نشان می‌دهد و سپس تعداد بیماران بدحال زیاد می‌شود و در نهایت با افزایش مرگ‌ومیر مواجه خواهیم بود».

افزایش دوباره آمار ابتلا به ویروس کرونا در ایران در حالی رخ می‌دهد که در آستانه عید قربان، افزایش سفرهای زیارتی ایرانیان به عتبات عالیات در دستور کار قرار دارد و نخستین کاروان عتبات عالیات، پس از سه سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا، روز ۱۱ تیر از مرز شلمچه راهی کربلا شد.

شرکت‌های بیوان‌تک و فایزر که به‌صورت مشترک یکی از معتبرترین واکسن‌های کرونا را تولید کرده‌اند، روز چهارشنبه هشتم تیرماه اعلام کردند که آزمایش بر روی نسل جدید واکسن کرونا را که بتواند مقابل سویه‌های گسترده‌ای از این ویروس کاربرد داشته باشد، از نیمه دوم سال جاری میلادی آغاز می‌کنند.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایسنا و مهر و وب‌سایت رادیو فردا؛ ر.ش / پ.پ
XS
SM
MD
LG