لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

کرونا در ایران؛ اوج‌گیری تعداد قربانیان، شیوع کرونا در ۹ استان به اوج رسیده است


بیمارستان مفید در تهران، پرستاری از کودکی که مشکوک به ابتلا به کرونا است
بیمارستان مفید در تهران، پرستاری از کودکی که مشکوک به ابتلا به کرونا است

در حالی که آمار رسمی قربانیان روزانه کرونا در ایران، برای روز جمعه ۱۴۲ نفر و برای روز شنبه ۱۸۸ نفر اعلام شده بود، وزارت بهداشت این رقم را برای امروز، یک‌شنبه، ۱۹۴ نفر اعلام کرد.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، ضمن اعلام این روند افزایشی مرگ‌ومیرها، روز یک‌شنبه از شناسایی دو هزار و ۱۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته نیز خبر داد.

او افزود: به این ترتیب مجموع مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور به ۲۵۷ هزار و ۳۰۳ نفر رسیده است.

بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، ۳۳۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته او، مجموع تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران نیز اکنون به ۱۲ هزار و ۸۲۹ نفر رسیده است.

اعلام آمار روزانه کرونا در ایران در حالی صورت می‌گیرد که تردیدهای جدی نسبت به صحت این آمار وجود دارد و منابع مستقل، بر اساس آمار ثبت احوال و آرامستان‌ها، شمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران را چند برابر آمار رسمی می‌دانند.

وزارت بهداشت ایران و نهادهای مسئول در زمینه بیماری کرونا، آمار تفکیکی استان‌های مختلف را منتشر نمی‌کنند و این موضوع باعث ایجاد ابهام و تردید دربارهٔ گزارش‌های منتشرشده از سوی این نهادها شده است.

خانم لاری روز یک‌شنبه همچنین گفت که استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

او افزود: استان‌های تهران، فارس، کرمان، البرز، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان شرقی هم در وضعیت هشدار این بیماری قرار دارند.

در حالی که سخنگوی وزارت بهداشت امروز تنها از چهار استان به عنوان استان‌های دارای وضعیت قرمز یاد کرد، تازه‌ترین گزارش کمیته اپیدمولوژی بیماری کرونا که زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کند، می‌گوید که شیوع بیماری کرونا در ۹ استان ایران به اوج رسیده است.

این گزارش که تا هفته منتهی به ۲۰ تیرماه را در بر می‌گیرد می‌گوید در ۹ استان کرمانشاه، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران، بیماری صعودی است و به نقطه اوج رسیده.

در حالی که مقام‌های وزارت بهداشت ایران به طور مکرر، عملکرد مردم را عامل اصلی اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور معرفی می‌کنند، روز شنبه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، سهم دولت در این ماجرا را بیشتر عنوان کرد.

منابع: ایسنا و رادیو فردا / پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG