لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

درخواست از دولت: استان‌ها را قرنطینه و مبادی ورودی را مسدود کنید


در حالی که دولت ایران همچنان از قرنطینه شهرها و مناطق سر باز می‌زند، چند نماینده مجلس و مقام‌ استانی خواستار قرنطینه استان‌ها و شهرهای خود برای جلوگیری از تکرار شرایط بحرانی استان گیلان برای این مناطق شدند.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، در توئیتی از استاندار فارس خواست برای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا، این استان را قرنطینه کند.

وی به مردم استان فارس گفت که پس از شنیدن دقیق گزارش‌های وزیر بهداشت و رئیس مجلس به این نتیجه رسیده که «خودمان باید مراقب خود باشیم».

آقای پارسایی ‏به استاندار فارس هشدار داد برای جلوگیری از تبدیل فارس به «گیلان بعدی»، این استان را قرنطینه کرده و از سفر مردم به مقصد این استان جلوگیری شود.

علی اکبری، دیگر نماینده شیراز نیز به خبرگزاری ایلنا خبر داد که چهار نماینده فعلی این شهر، بیانیه‌ای را به استانداری ارسال کرده‌ و خواستار «مدیریت» مبادی ورودی و خروجی کل استان از سوی استانداری شده‌اند.

آقای اکبری هشدار داد در شرایط فعلی، «مسئولان ارشد استان نباید منتظر دریافت پیام از بالادست باشند.»

ابوالفضل سروش، عضو کمیسیون بهداشت مجلس خواستار استفاده از «قوه قهریه برای پیروی همه از سیاستِ عمومیِ ماندن در خانه‌ها» به منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از وی، باید افرادی که به دلیل «ناآگاهی یا مشکلات اقتصادی شدید و حتی لجبازی با حاکمیت و ناسازگاری اجتماعی»، برخی سیاست‌ها در این زمینه را جدی نمی‌گیرند، «با قوه قهریه ملزم به اطاعت از سیاست عمومی کرد.»

این درخواست‌ها در حالی مطرح شده که فردین فرمند، نماینده میانه می‌گوید مشکل امروز ایران کرونای «اقتصادی و اجتماعی و بی‌اعتمادی» است.

به گفته وی، «تا این قضیه حل نشود، بقیه مسائل می‌ماند» و «باید کاری کنیم که مردم به ما بازگردند.»


چند مقام دولتی در استان‌های گیلان، مازندران و لرستان نیز بر ضرورت مسدودسازی مبادی ورودی شهرها و استان‌های خود تاکید کرده‌اند.

جعفر طولابی، فرماندار خرم‌آباد به خبرگزاری تسنیم گفت که با توجه به اعلام «وضعیت قرمز» در استان لرستان، باید برای ممنوع شدن ورود به شهر خرم‌آباد در ستاد استانی تصمیم‌گیری شود.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از اعلام شمار جان‌باختگان در استان‌ها خودداری می‌کنند و بر اساس منابع مستقل، شمار مبتلایان در استان‌ها نیز بسیار بیشتر از آمار وزارت بهداشت است، چاپ آگهی ترحیم در استان لرستان ممنوع شد.

به گزارش ایرنا، احمد حسین فتایی، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در لرستان گفت که چاپ هرگونه آگهی و اطلاعیه ترحیم و اعلام مراسم ختم توسط چاپخانه‌داران استان ممنوع است.

به گفته وی، این تصمیم به منظور جلوگیری از «ازدحام» شهروندان و پرهیز از تجمع‌های «غیرضروری» گرفته شده و با واحدهای صنفی متخلف در این زمینه برخورد قانونی خواهد شد.

محمود قاسم‌نژاد درویشی، معاون سیاسی، امنیتی استاندار گیلان هم اعلام کرد چنان چه دولت با عدم ورود مسافران به استان گیلان موافقت کند، ما آمادگی صددرصد برای جلوگیری از ورود مسافر به این استان را داریم.

آقای قاسم‌نژاد مسدود شدن را‌ه‌های ورودی و قرنطینه استان گیلان را منوط به «دستور کشوری» دانسته و خواستار «موافقت دولت» در این زمینه شده است.

مهران حسنی، معاون گردشگری استان مازندران نیز از افزایش درخواست‌ پرواز به استان مازندران انتقاد کرده و خسارات گردشگری ایران به‌ دلیل کرونا را در مقایسه با جان انسان‌ها «بی‌معنا» دانسته است.

در حالی که شماری از نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی، خواستار قرنطینه استان‌های خود برای در امان ماندن از شیوع گسترده کرونا شده‌اند، خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت، نوشته که کانال‌های تلگرامی «گم‌نام و بدنام خبری»، اخبار «جعلی» قرنطینه تهران را منتشر کرده‌اند و مردم نباید چنین خبری را باور کنند.

این خبرگزاری اضافه کرده که «قرنطینه به این ترتیب در دستور کار هیچ‌ کدام از شهرهای کشور نیست».

این خبر در حالی منتشر شده که به گفته مقام‌های وزارت بهداشت، ویروس کرونا از شهر قم به سایر شهرهای ایران منتقل شد و همه استان‌های کشور را درگیر کرد.

وضعیت شهرهای استان‌های شمالی مازندران و به ویژه گیلان، از سوی نمایندگان و شهروندان، بسیار «وخیم» گزارش می‌شود.

به گزارش ایسنا، اسدالله عباسی، نماینده رودسر و املش در مجلس گفته این دو شهرستان «وضعیت خوبی ندارند و امکانات و تجهیزات آنها بسیار ضعیف است و از امکانات اولیه برخوردار نیستند.»

به گفته وی، «بیمارستان رودسر که محل بستری بیماران کرونایی است، حتی دستگاه اکسیژن‌ساز و سی‌تی‌اسکن ندارد، این بیمارستان پر شده و پذیرش ندارد و دستکش و ماسک آن را هم مردم و خیرین اهدا می‌کنند.»

این نماینده از این که در چنین شرایطی، «عده‌ای از مردم رعایت نمی‌کنند و پنهانی و به هر بهانه‌ای به شهرهای شمالی سفر می‌کنند و برخی اهالی هم به دلیل نداشتن درآمد به آنها اتاق اجاره می‌دهند» به‌شدت انتقاد کرده است.

خودداری ایران از قرنطینه شهرها در حالی ادامه دارد که ایتالیا به عنوان تنها کشور اروپایی درگیر بحران به‌ دلیل شمار مبتلایان و قربانیان کرونا، همه شهرهای خود را برای چند هفته قرنطینه کرد.

بر اساس آماری که رادیو فردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت به‌ دست آورده، دست‌کم ۹۲۷ نفر در ۳۰ استان ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

این آمار در حالی است که وزارت بهداشت ایران مدعی است تا روز دوشنبه ۱۹ اسفند، تعداد قربانیان کرونا ۲۳۷ نفر بوده است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، تسنیم، ایلنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG