لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

آمار رسمی مبتلایان کرونا در ایران از صد هزار گذشت؛ اوج‌گیری دوباره ابتلا


تصویری از نشست خبری کیانوش جهانپور در روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت
تصویری از نشست خبری کیانوش جهانپور در روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۸ نفر دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در کشور جان باختند و ۱۶۸۰ بیمار دیگر نیز شناسایی شد.

آن‌ طور که کیانوش جهانپور روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت، اعلام کرد، بدین ترتیب شمار قربانیان این بیماری در کشور به ۶۴۱۸ نفر و شمار مبتلایان به ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت در عین حال شمار بهبودیافتگان این بیماری در ایران را تاکنون ۸۱ هزار و ۵۸۷ نفر اعلام کرد و گفت که این تعداد، «۸۰ درصد» کل مبتلایان را تشکیل می‌دهد.

۲۷۳۵ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران پیش از گزارش امروز خود در توییتی به روند «صعود تدریجی» ابتلا به کرونا در ۱۵ استان کشور طی یکی دو روز اخیر اشاره کرده بود.

وی نوشته با این حال، «در حال حاضر نمی‌توانیم درباره این موضوع قضاوت کنیم و نیاز است چند روز صبر کنیم و ببینیم آمار روزهای آتی چه خواهد بود.»

او به نام این ۱۵ استان هیچ اشاره‌ای نکرده است. آقای جهانپور پیشتر نیز گفته بود که وزارت بهداشت بنا ندارد نام مناطق سفید را اعلام کند.

آمار وزارت بهداشت از تعداد جانباختگان در حالی به شکل روزانه اعلام می شود که سازمان ثبت احوال کشوری بر خلاف معمول، آمار مرگ و میر در فصل زمستان گذشته را منتشر نکرده و می گوید به درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا این آمار را منتشر نخواهد کرد.

پیشتر یکی از اعضای شورای شهر تهران گفته بود که در اسفند ۹۸ و فروردین ماه سال جاری، ۱۳ هزار تن در گورستان بهشت زهرای استان تهران دفن شده‌اند. همچنین گزارش‌هایی از مرکز پژوهش‌های مجلس و اظهارات رئیس سازمان نظام پزشکی کشور مؤید آن است که آمار ابتلا و مرگ و میر در ایران بسیار بیشتر از آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است.

در همین حال خبرگزاری تسنیم هم به نقل از دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد وقوع موج دوم کرونا در شهرستان‌های سفید به‌ دلیل افزایش سفر به این مناطق هشدار داده است.

منوچهر جمالی روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت از افزایش سفر به استان گیلان ابراز نگرانی کرده و گفت که مردم این استان، «شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسایی را پشت ‌سر» گذاشتند.

به گفته نماینده رودبار، اگر نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ رعایت نشود «علاوه بر سایر نقاط کشور، در شهرستان‌های سفید هم شاهد شروع موج دوم کرونا خواهیم بود».

توییت آقای جهانپور و اظهارات آقای جمالی در حالی مطرح شده که مقام‌های جمهوری اسلامی از بازگشایی زودهنگام شماری از اماکن مذهبی در مناطقی که وضعیت کرونا در آنها سفید اعلام شده، خبر می‌دهند.

منابع: شبکه خبر، تسنیم، ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG