لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

بحران کرونا؛ هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران مبتلا می‌شود


سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز شنبه از افزایش شمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر و تعداد مبتلایان به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر خبر داد.

سیما لاری روز شنبه، هفتم تیر از شبکه خبر تلویزیون ایران گفت این آمار با احتساب شمار قربانیان و مبتلایان به کرونا در ایران طی ۲۴ ساعت گذشته اعلام می‌شود.

وی شمار مبتلایان جدید در این مدت را ۲۴۵۶ نفر عنوان کرد که ۱۱۳۹ نفر آنها بستری شده‌اند.

در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ فرد دیگر مبتلا به کرونا نیز در ایران جان باختند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ایران، همچنین ۲۹۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

آمار روزانه کرونا در ایران در حالی اعلام می‌شود که تردیدهای جدی نسبت به صحت و سقم آنها وجود دارد و دست‌کم در مورد مرگ، احتمال می‌رود کرونا چندین‌برابر آمار رسمی در ایران قربانی داشته باشد.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در عین حال ماه‌ها است که آمار تفکیکی ابتلا و مرگ در استان‌ها را اعلام نمی‌کنند و همین مسئله نیز به تردیدها دامن زده است.

خانم لاری در عین حال اضافه کرده که در ۲۴ ساعت گذشته، استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری به کووید ۱۹ را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند.

استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، لرستان و گلستان هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد در ایران در هر ۳۳ ثانیه، یک نفر به کرونا مبتلا شده و هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر این بیماری جان می‌میرد.

به گزارش روز شنبه، هفتم تیر خبرگزاری ایسنا، ایرج حریرچی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران این آمار را «زنگ خطری» دانست که ضرورت استفاده از ماسک و رعایت بیشتر فاصله‌گذاری اجتماعی را نشان می‌دهد.

وی با بیان این که هر فرد مبتلا به کرونا بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند تا ۴۰۶ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم، درگیر این بیماری کند، گفته رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲ درصد، استفاده از ماسک ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.

این مقام وزارت بهداشت از آغاز به کار پویش «من ماسک می‌زنم» در ایران خبر داده و نسبت به انتقال ویروس از طریق افراد زیر ۵۰ سال، نوجوانان و کودکان بی‌علامت یا دارای علائم خفیف به افراد مسن‌تر هشدار داده است.

معاون وزیر بهداشت ایران اضافه کرده که کشور ما «از نظر تعداد موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه ۴۷ و سی‌ام دنیا را با ۲۵۶۱ مورد ابتلا به ازای یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون جمعیت را دارد.»

وی «عاجزانه» از مردم خواست به خاطر سلامتی خودشان و رفع مشکلات کارکنان وزارت بهداشت و درمان، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

منابع: ایسنا، ایلنا و شبکه خبر/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG