لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

کرونا در ایران؛ «کاهش» مرگ‌ومیر، افزایش چندین برابری سرایت‌پذیری


وزارت بهداشت ایران روز جمعه، ۳۱ مرداد، اعلام کرد با مرگ ۱۱۲ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا، آمار «رسمی» قربانیان این بیماری در روندی کاهشی به ۲۰ هزار و ۳۷۶ نفر رسید، اما میزان سرایت‌پذیری این ویروس افزایش چندین برابری داشته است.

همزمان استاندار تهران نیز اعلام کرد در حال حاضر حدود ۳۳۰۰ نفر فقط در تهران به دلیل ابتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری هستند و دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز از مردم خواست به این استان سفر نکنند.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در گزارش روزانه خود اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ایران شناسایی شده و از این میان ۱۰۷۱ نفر بستری شده‌اند.

به ‌گفته خانم لاری، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۳۵۴ هزار و ۷۶۴ نفر رسیده است که نزدیک به ۳۸۰۰ نفر آنان در وضعیت شدید بیماری و تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

صحت آمارهای رسمی کرونا در ایران را کارشناسان داخلی و برخی مقام‌های رسمی مانند برخی اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس مورد تردید قرار داده‌اند.

برخی منابع خبری نیز شمار واقعی قربانیان کرونا در ایران تا پایان تیرماه را حدود ۴۲ هزار نفر گزارش کرده‌اند.

در حال حاضر، استان‌های تهران، قم، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

وضعیت استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز «وضعیت هشدار» اعلام شده است.

وضعیت تهران

امروز استاندار تهران نیز شمار بستری‌شدگان در تهران را در روزهای دوم و سوم مرداد حدود ۴۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت در حال حاضر میزان بستری‌شدگان تهران به حدود ۳۳۰۰ نفر رسیده است.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اعلام این خبر افزود از این تعداد بستری، حدود ۱۱۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

استاندار تهران یکی از دلایل روند کاهشی در تهران را لغو طرح ترافیک عنوان کرد و گفت با لغو این طرح، حجم مسافران اتوبوس حدود ۱۰۰ هزار نفر کاهش داشته و در نتیجه آن، فاصله‌گذاری فیزیکی با ۲۰ درصد ارتقا به ۶۰ درصد رسیده است.

با این حال او تأکید کرد که امکان لغو طرح ترافیک در پاییز به ‌دلیل آلودگی هوا میسر نخواهد بود.

به گیلان سفر نکنید

امروز معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به احتمال افزایش مسافرت‌ها طی هفته پیش رو، از مردم خواست به استان گیلان که هنوز در وضعیت قرمز قرار دارد، سفر نکنند.

آبتین حیدرزاده، معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به خبرگزاری ایلنا گفت در حال حاضر فقط یکی از شهرستان‌های گیلان از وضعیت قرمز خارج شده و آستارا، لاهیجان، لنگرود، رشت و رودسر همچنان قرمز هستند.

به ‌گفته آقای حیدرزاده، از نظر وضعیت آماری، سایر شهرستان‌های استان گیلان نیز با قرمز شدن فاصله چندانی ندارند و پرهیز از مسافرت به گیلان و نیز پرهیز از تردد هم‌استانی‌ها بین شهرها یکی از راه‌های جلوگیری از تشدید شرایط کرونا در این استان است.

XS
SM
MD
LG