لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

شمار رسمی قربانیان کرونا در ایران ۴۲۹ نفر، شمار مبتلایان از ده هزار نفر گذشت


جلسه هیئت وزیران در تهران، روز چهارشنبه
جلسه هیئت وزیران در تهران، روز چهارشنبه

وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه، ۲۲ اسفند، در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرد ۱۰ هزار و ۷۵ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا هستند و شمار قربانیان این بیماری ویروسی به ۴۲۹ تن رسیده است.

آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران هنوز از نصف آماری که رادیوفردا به طور مستقل به دست آورده کمتر است. دست‌کم یک رسانه دیگر در خارج از کشور آمار قربانیان را بیش از هزار نفر برآورد کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت که ۷۵ مورد از افرادی که در مراقبت‌های ویژه بودند در چند روز اخیر درگذشته‌اند.

به گفته کیانوش جهانپور، از ۱۰ هزار و ۷۵ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند سه هزار و ۲۷۶ نفر بهبود یافته‌اند و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

او تاکید کرد که تعداد مبتلایان در حال افزایش است و شیب نزولی در نمودار افزایش مبتلایان نداریم.

کیانوش جهانپور گفت که اکنون ظرفیت انجام ۶ هزار تست در روز در ایران فراهم شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، اقدامات مداخله‌ای در برخی نقاط «موفق» بوده به طوری که اکنون «در چند استان حتی تخت خالی در بیمارستان‌ها داشته‌ایم.»

به گفته کیانوش جهانپور، موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تفکیک استان‌ها بدین قرار است: مورد جدید در استان‌های تهران (۳۰۳ مورد)، اصفهان (۴)، قم (۴۲)، مازندران (۷۹)، گیلان (۸۴)، مرکزی (۸۸)، سمنان (۴۰)، قزوین (۴۲)، گلستان (۲۵)، البرز (۷۴)، لرستان (۲۵)، آذربایجان شرقی (۷)، فارس (۲۹)، یزد (۲۱)، خوزستان (۳۱)، خراسان رضوی (۲۹)، خراسان شمالی (۰)، زنجان (۱۷)، خراسان جنوبی (۱۲)، اردبیل (۱۴)، کردستان (۹)، همدان (۱۲)، آذربایجان غربی (۱۹)، هرمزگان (۰)، ایلام (۷)، کرمانشاه (۲۰)، کرمان (۷)، سیستان و بلوچستان (۶) و چهارمحال و بختیاری (۱۱ مورد) بوده است.

آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اسفند
مرکزی
جان‌باختگان: ۳۳


بر اساس این آمارهای رسمی، شمار مبتلایان جدید که روز قبل در گیلان ۵ نفر ذکر شده بود امروز ۸۴ مورد جدید است. این آمار برای گلستان از ۹ مورد به ۲۵ مورد و برای مازندران از ۳۲ مورد به ۷۹ مورد رسیده است که نشان‌دهنده وخیم‌تر شدن وضعیت در استان‌های شمالی ایران است. در همین حال شمار مبتلایان در استان اردبیل از یک مورد در آمار روز گذشته به ۱۴ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته رسیده است.

از سویی دیگر آمار رسمی استان اصفهان نسبت به دیروز از ۱۷۰ مورد جدید به ۴ مورد کاهش داشته و برای آذربایجان شرقی نیز این آمار از ۲۹ به ۷ مورد تنزل نشان می‌دهد.

آقای جهانپور روز گذشته اعلام کرده بود که در سراسر کشور ۹ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا بودند و شمار قربانیان این بیماری ویروسی به ۳۵۴ تن رسیده بود.

خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه گزارش داد که مقام‌های وزارت بهداشت ایران مسئولان بهداشت محلی را از اعلام تعداد جان‌باختگان منع کرده‌اند.

آمار روزانه وزارت بهداشت در حالی ارائه می‌شود که جمع‌آوری اظهارات مختلف مقام‌های رسمی محلی آمار کاملاً متفاوتی را ارائه می‌دهد.

بر اساس آماری که رادیوفردا از اظهارات پراکنده مقام‌های مختلف ایران جمع‌آوری کرده، تا روز سه‌شنبه دست‌کم ۹۲۷ نفر در ۳۰ استان ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونای جدید جان باخته‌اند.

اظهارات وزیر بهداشت

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی، وزیر بهداشت، پیش از ظهر پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «خوشبختانه موج ورود به نسبت خروج روند شیوع کرونا در گیلان و قم و دیگر نقاط موجود منفی شده است و استانی نداریم که در آن شاهد امواج طوفانی این بیماری باشیم.»

او توضیحی در مورد «دیگر نقاط موجود» نداد اما اظهارت او در مورد استان گیلان در حالی بیان می‌شود که آمارهای رسمی وزارت بهداشت تصویر دیگری را ترسیم می‌کند.

در همین روز سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد در حالی که گیلان که روز قبل ۵ مورد جدید داشته امروز نسبت به دیروز ۸۴ مورد جدید از ابتلا گزارش می‌کند.

آمارهای رسمی قم نیز که روز گذشته ۵۳ مورد جدید داشته امروز ۴۲ مورد جدید است که نشانی از بهبود چشمگیر اوضاع ندارد.

وزیر بهداشت در پایان گفت: «در دو روز گذشته حدود ۳ و نیم میلیون نفر را ارزیابی کردیم که هزار و ۲۰۰ نفر باید تحت مراقبت قرار بگیرید که از این تعداد تنها ۲۷۰ نفر بستری شده‌اند که البته ۲ هزار و ۷۰۰ نفر که با این افراد در ارتباط بودند را هم تحت مراقبت قرار دادیم.»

XS
SM
MD
LG